Jag är 27 år och har nyligen tagit tag i mitt pensionssparande genom att byta försäkringsbolag för tjänstepension från KPA TRAD till AMF FONDFÖRSÄKRING. Alltså för den avgiftsbestämda ålderspension.
På KPA - TRAD som jag haft ett antal år har jag cirka 70 000 kr intjänat och på AMF - FONDFÖRSÄKRING har jag cirka 5000 kr intjänat då detta byttes relativt nyligen.
Mitt fråga är följande: Bör jag flytta redan intjänat kapital till AMF - FONDFÖRSÄKRING för att ha allt i samma? Finns det för eller nackdelar med detta?
Tycker ni att det byte jag gjort var ett klokt val eller finns det bättre alternativ?
Jag gjorde samma flytt för några år sedan och jag flyttade även redan intjänat kapital från KPA Trad till AMF Fondförsäkring. Dels ville jag ha hög andel aktiefonder då pensionen är en bra bit bort i tid, dels grundade sig valet på att AMF har låga avgifter och i mitt tycke ett stabilt utbud av räntefonder att växla över till när det väl börjar bli dags att dra ner på risken inför pensionen. Jag tycker också att det blir mer överskådligt att ha så mycket som möjligt av tjänstepensionen på samma plats.
Eftersom jag har gjort samma flytt tycker jag av förklarliga skäl att du har gjort ett bra val. Det finns säkert andra perspektiv som kan tillföras av personer som har gjort andra val.
Jag har gjort samma flytt. Jag baserade det då delvis på nyhetsrapportering om “dolda avgifter” hos vissa pensionsförvaltare. Det har jag inte lyckats förstå mig på riktigt men i Aftonbladet redovisades olika stapeldiagram som inte kändes helt reko.
Du bör undvika att ha pensionen utspridd på olika institut och undvika att flytta pension om du inte måste. Detta beror främst på att många av pensionsförvaltare har fasta avgifter. Det gäller inte alla men många. Det betyder i praktiken att om du har en mindre pott som inte fylls på så kommer den fasta avgiften att äta upp mycket eller hela kapitalet innan du går i pension. Det är därför bra att flytta alla pensionspotter så att du får så få som möjligt. Alla är dock inte flyttbara.
Om man som jag själv jobbat i flera olika sektorer på arbetsmarknaden är det en realitet att tjänstepensionen innehåller både det ena och andra. Det finns ett virrvarr av olika avtal med en blandning av flyttbara och ej flyttbara delar. Ofta kan det också vara meningslöst att flytta till samma pensionsförvaltare om pensionspotterna är av olika sort. Då fortsätter de att dra dubbel avgift även på det nya stället och pensionspotterna slås inte samman.
Jag lyckades för ett antal år sedan flytta en pensionspott till Avanza och det var bra. Där är det avgiftsfritt. Dock har möjligheterna att göra det begränsats. Den flytt jag gjorde då går inte längre att göra men jag tror det finns vissa pensionspotter som är flyttbara till Avanza fortfarande.