Ändra pensionval vs Flytt av pensionskapital (SAF-LO)

Jag har idag min tjänstepension SAF-LO på AMF traditionell försäkring.

Jag vill kunna välja mina egna fonder och funderar att välja AMF eller Swedbank, men ska man ändra i pensionsval eller flytta pensionskapitalet? Vad är skillnaden? Dålig information hos Fora

Jag har också saf-lo och valde nyligen att från länsförsäkringar till amf. Fondutbudet på lf var riktigt dåligt.
Tydligen är det fora som väljer vilka fonder som ska gå att välja.
Till exempel finns inte lf tillväxtmarknad indexnära utan istället erbjuds en dyr fond från fidelity.
Något som gjorde mig mer upprörd är att fora tar1,5% för att vara mellanhand.
Jag vet inte om mitt svar hjälper dig men behövde få gnälla efter att ha läst på om min tjänstepension.

Du får nog gå in och ändra via Fora. Jag har valt Folksam Entre 100 eftersom facket föreslog den och den har ändå gått hyfsat okej.

Nu ingår inte alla dom fonderna som står där utan dom är de som är valbara inom Folksam

Det var mer än jag visste :astonished: var kunde du se det?

Jag kommer inte ihåg det men jag ska kolla på fora och länsförsäkringar.
Du hittar det om du loggar in på fora och kollar under fliken inrapporterad lön/premie från arbetsgivaren.

Men flytta du hela kapitalet, eller ändrade du placering/pensionsval?

Förstår jag det rätt att om man bara ändrar pensionsval så gäller det endast framtida instättningar, och väljer man kapitalflytt så flyttas även innevarande tjänstepension?

“Du flyttar till Amf fondförsäkring” Det är här jag blir förvirrad, det finns 2 sätt att flytta på?

Här är vad jag fått fram…

Flytt av pensionskapital : Hela innevarande beloppet + framtida insättningar flyttas från AMF till t.ex Swedbank, detta tar ca 3-6 månader att genomföra. Tjänstepensionen hamnar i Swedbank entrelösning som jag därefter kan välja bort, och välja egna fonder istället.

Ändra pensionsval : Här kan jag välja att placera min pension från AMF traditionell försäkring till t.ex Swedbank försäkring, detta tar ca 1 månad att genomföra. Tjänstepensionen hamnar i en entrelösning som jag därefter kan välja bort, och välja egna fonder istället.
Men, här framgår det inte vad som flyttas till Swedbank, Enligt Fora gäller detta endast framtida insättningar - vilket då betyder att hela mitt nuvarande innehav ligger kvar hos AMF, och äts upp av avgifter?

Stämmer detta?

Jag valde att flytta allt och ändra mina framtida insättningar. Det var dumt av mig att flytta det då det ska bli billigare i april att flytta. Jag vet inte vad det kostar nu men det kommer kosta ca 600 kr.

SVT borde granska upplägget runt tjänstepension.