Kanske dumt svar i en i så fall passande tråd, men är det inte bara fråga om att hitta rätt valcentral utifrån det kollektivavtal du hade för pensionen ifråga?
Ringde Folksam, som hänvisade till https://www.pensionsvalet.se/.
Där klickade jag vidare till “Välj försäkringsbolag för din tjänstepension” och gjorde en pensionsflytt, från min Traditionellt förvaltade Tjänstepension GTP hos Folksam till Swedbank.
Fick en bekräftelse att framtida insättningar kommer till Swedbank.
Sen så yrade jag runt lite för att försöka klura ut hur jag skulle flytta kapitalet som redan låg hos Folksam till Swedbank.
Visade sig bara vara att gå tillbaka till Pensionsvalets förstasida och välja “Flytta redan intjänade pensionspengar”. Väl där får man ladda hem en blankett, som man kryssar och fyller i, som man sen skriver ut och skickar med snigelpost till Stockholm. Känns lite oseriöst, men, men.
Brevet kommer postas imorgon.
Flyttar av pension kostar som mest 800kr och beloppet dras från ditt kapital, enligt Pensionsvalets hemsida.
Gissar att det kommer ta 1-2 månader innan allt är helt klart, så lägger in lite uppdateringar varefter. Hoppas att Swedbank skickar ett DM när det är dags för val av placering.
Såg att jag haft 69% värdeutveckling sen juli 2012 hos Folksam, känns lite kasst.
Så hoppas skiftet gör att det blir bättre framöver.
Har frågat Fora samma sak, har traditionell flytt till Fondförsäkring som pågående sen Oktober, fondförsäkringen har min bank lagt upp men fortfarande 0 kr i värde… Fick detta svar från Fora:
"En flytt kan ta lång tid för pensionsbolaget att genomföra, eftersom pengarna är placerade i en försäkring.
Pensionsbolagen har olika lång tid på sig att förbereda flytten och att flytta kapitalet beroende på vilket villkorsår du har för ditt pensionskapital och för vilken sparform som flytten gäller. En traditionell försäkring tar längre tid att flytta, än en fondförsäkring."
Men tycker det är konstigt, har haft en kapitalförsäkring sen 2005 och de uttagen tar max 10 arbetsdagar. Undrar hur stegen ser ut för flyttarna, vore intressant att veta. Kanske något att göra ett RT avsnitt kring. Ping @janbolmeson.
Orsaken till att det kan ta så mycket som 6 månader är pga att de som hanterar den traditionella försäkringen blir så otroligt ledsna över att någon ska flytta att hela bolaget stänger ner sin verksamhet och håller en tyst minut. Sedan hålls en sorts försäkringsvaka som kan pågå i månader där alla sörjande får säga några fina ord om tiden som har varit, sätta upp ett litet altare, gråta tillsammans. Detta sker varje gång någon byter bort just deras försäkring
Nu är mitt kapital inne på Fondförsäkringen i banken
För nån vecka sen såg jag status Godkänd på Fora, då hade det gått ca 3 månader, så behövdes nån vecka till för att det skulle hitta fram.
Banken placerar ju i entrélösning, men kan tipsa om att ändra fördelning om man önskar annat innan kapitalet kommit in, iaf på Länsförsäkringar. Mitt kapital placerades nämligen direkt i min önskade fördelning då jag gjorde ändringen tidigt så fort försäkringen var upplagd i banken med utan värde.
Min tolkning är att det tar lång tid för att det tillåts att det tar lång tid. Jag är tämligen säker på att det finns ett värde på försäkringen som uppdateras om inte varje dag så åtminstone varje månad (för att hantera insättningar). Jämför med fondförsäkringar där fonderna kan säljas varje dag. En flytt däremellan tar inte mer än några dagar.
Det verkar som hela summan från Folksam nu kommit över till Swedbank. Tror det skett senaste två veckorna, har kikat då och då. Trodde det skulle komma en notis, men har inte sett någon.