Tjänstepension flytta?

Hej!

Jag har min tjänstepension i KPA Traditionell Pensionsförsäkring.

Undrar nu vad som är det bästa att göra åt detta? Har läst lite och detta är väl inte det bästa alternativet att placera sina pengar?

Var bör jag flytta pengarna och hur bör man placera dom? Jag är 28 år så det är många år kvar till pensionen.

Jag har Avanza för mitt andra privata sparande, kan jag flytta mina pengar dit och göra typ en Globala barnportföljen med dessa pengarna?

Stort tack på förhand!

Jag funderar på precis samma sak, men har Nordnet istället. Tittat på att flytta över dit och ta en fondförsäkring. Såg över vilka andra alternativ pensionsvalet hade, men tyckte att fonderna där lämnade en hel del att önska. Ingen verkade ha en billig globalfond utan ofta ganska dyra alternativ.

Kan du flytta KAP-KL till Nordnet? Annars är ju standardtipset fondförsäkring och en billig global indexfond.

1 gillning

Min rekommendation är att definitivt byta till en fondförsäkring, eftersom de traditionella pensionslösningarna är alldeles för defensiva. Och desto yngre du är, desto mer har du att vinna på att välja fonder. Min fru bytte i årsskiftet från KPA traditionell till Danica fond. Inom KAP-KL kan du tyvärr bara välja i ett begränsat upphandlat utbud, se https://www.pensionsvalet.se/privatperson/avtal/kap-kl/valbara-forsakringsbolag. Varken Nordnet eller Avanza ingår i det. Storbankerna räknade vi ganska snabbt ifrån pga dåligt och dyrt utbud, och valet stod mellan Danica och AMF. Vi valde Danica eftersom deras index-fonder genomgående hade lite billigare avgift än AMF, samt att Danica inte tar någon avgift om man senare skulle vilja flytta från deras fondlösning till ett annat bolag. För flytten vi precis gjort från KPA till Danica tar KPA en avgift på 400 kr och valcentralen själva tar 300 kr, totalt 700 kr.

Dessa fonderna blev det:

Global: Danske Invest Global Index (0,35%)
Svensk: Danske Invest Sverige Beta SI (0,30%) alt. Öhman Etisk Index Sverige A (0,31%)
Tillväxt: Pictet-Emerging Markets Index IS (0,42%)

Lannebo Småbolag (0,78%) finns som extra krydda

1 gillning

Av vad jag kan se så kostar globalfonden 0.22, sverige betan 0.20 och emerging markets 0.20. Missar jag något här tro? :slight_smile:

Mina avgifter ovan är de årliga avgifterna. Tyvärr är det alldeles för många som som bara redovisar förvaltningsavgifter, trots att det finns krav och riktlinjer på bankerna sedan 1 jan 2018. Och extra tråkigt är att valcentraler för pensionslösningar envist verkar håller kvar vid enbart förvaltningsavgifter. Det innebär att vi som ska välja pension inte har bilden klar för oss. Jag skulle vilja säga att det rent av är tjänstefel. Man får tyvärr gå till bankernas resp sidor och leta för att hitta årlig avgift för deras avtalslösningar.

Danicas “årlig avgift rabatterad” för KAP/KL: https://www.danicapension.se/Fund/Index/10?productOfferId=11#/fee

Japp, har KAP-KL och följande utbud finns enligt pensionsvalet gällande fondförsäkring:

AMF Fondförsäkring

Danica

Folksam LO Fondförsäkring

Handelsbanken Fond

KPA Pension Fond

Nordea Liv & Pension

SEB Tryggliv och Fond

Swedbank Försäkring

Kollade lite tidigare vad som fanns i de olika alternativen och jag var inte så imponerad faktiskt.

SEB hade följande som såg rätt okej ut:

SEB Etisk Global Indexfond C 0,20
SEB Sverige Indexfond 0.30

Småbolag sverige:
SEB Sverigefond Småbolag C/R 0.65

Swedbank har de flesta robur access fonder utom global tyvärr. USA, japan, europa, asien finns med. Har alla utom asien just nu (håller på och flyttar till nordnet för tillfället) och de har gått bra och är billiga på 0.20 i avgift. I globalt finns följande att tillgå som billigast:

Swedbank Robur Globalfond Mega 0.35

Släng på lite access Sverige och Asien så ser det väl helt okej ut.

Visst finns Robur Access Global!

Hej,

Tänkte väcka denna tråd till liv istället för att skapa en ännu flyttråd.

I söndags bestämde jag att ta mig tiden att läsa på om pensionen, är nämligen 28 och tänkte ju tidigare ju bättre.

Efter att man hade läst på och stångat sig blodigt så trillade några polletter ner. Jag tillhör ITP1 och där verkar jag ligga bra till. Har SPP Ett val ITP 2018 som fondförsäkring och resterade 50% tillhör jag Alecta traditionell försäkring. Alltså behöver jag inte ändra på något. Tyckte avgiften var ganska låg på SPP, till endast 0,13% vilket är väl bra om ni inte har några invändningar.

Mitt PPM ändrades till AP7 såfa efter att jag hade lyssnat på ett avsnitt sen innan.

Enligt “minpension” så jag har även intjänat tjänstepension från min gamla arbetsgivare, KAP-KL/AKAP-KL Traditionell försäkring. Har där ca 220tkr. Anser ni att det är lönt att flytta dessa?

Tog kontakt med “Pensionsvalet” och bad dem göra sammanställning på det intjänade beloppet. För att göra en flytt så kostar det enligt nedan.

Flyttavgift KPA Pension Trad: 500 kr
Flyttavgift Valcentralen: 300 kr

Vad tycker ni jag bör göra? Behålla pengarna eller flytta dessa? Och i så fall var är det bäst att flytta dessa?

Om pengarna ska flyttas så kan jag göra det till dessa:

Trad:
Alecta Pensionsförsäkring
AMP Pension
KPA Pensionsförsäkringar
Skandia Liv

Fond:
AMF Fondförsäkring
Folksam LO Fond
Futur Pension
Handelsbanken Fond
KPA Fondförsäkring
Länsförsäkringar Fond
Nordea Liv & Pension
SEB Pension och Försäkringar AB
Svenska Lärarfonder
Swedbank Fond

Tacksam för all hjälp man kan få. Tack RT för ett fantastisk plattform!

Kan tyvärr inte tipsa om vart du ska flytta pensionen men jag valde förra veckan att flytta alla mina ITPK:er till SPP (kommer ta tre månader eftersom de flyttas från traditionell till fonder) och såg på SPP:s hemsida att de bjuder på flyttavgiften. Så tänker att de du kollar på kanske också har samma erbjudande. Oavsett så är flyttavgifterna väldigt små i förhållande till vad du kan spara/vinna på att flytta pensionen.

1 gillning

Det kan jag absolut göra. Tack för tipset.
Känner nu att det är så spretigt när så många aktörer är involverade men kanske också bra då det blir väldigt utspritt.

Har du någon länk eller tips var jag kan läsa på om dem olika alternativen jag nämner ovan? Synd att KPA inte har något samarbete med Avanza och SPP

2 gillningar

Sitter i samma sits som du, har inte stenkoll men kollade här i forumet lite och fick också någon länk till Småspararguiden som du kanske också kan kolla på.

Håller med om att det är spretigt. Innan jag tog tag i mina pensioner hade jag 6 olika förvaltare av tjänstepensionen. Med den senaste flytten ska jag endast ha 3. :muscle: Och då räknar jag in Alectas ålderspension som man tydligen inte kan flytta.

2 gillningar

Ganska skoj när man börjar förstå lite. Startade ett litet samtalsämne om pensionen på lunchen, kan lugnt säga att det inte alls gick bra :wink: Ett tungt men samtidigt skit viktigt ämne som många undviker…

Tydligen hade jag en liten slant IPS på Nordea som understiger ett prisbasbelopp. Förhoppningsvis får jag detta utbetald. Lite mer komplicerat när det inte är privat tydligen. Ska gå genom jurister och lite annat innan det beviljas och sen ska min gamla arbetsgivare godkänna detta. Kul :9

1 gillning

Jag bytte från KPA till AMF fondförsäkring och deras generationsportfölj. Småspararguiden rekommenderar AMF generationsportfölj.

2 gillningar

Läste precis artikeln och jämförde även med konsumenterna och där verkar AMF ha lägst avgift i fondförsäkring.

Om jag har förstått det rätt så tar AMF 500kr för flytten men betalar jag även dessa?:

Flyttavgift KPA Pension Trad: 500 kr
Flyttavgift Valcentralen: 300 kr

Samtidigt läste jag att det fanns en ny lag som säger att en flytt får ej överstiga 600kr. Blir väldigt missvisande med siffrorna ovan.

Källa på jämförelsen:

Källa från småspararguiden:

Avgiftstaket omfattar inte kollektivavtalad pension så det kommer kosta totalt 800 kr för flytten som dras från ditt pensionskapital.

1 gillning

Fick svar på min egen fråga. Lagen omfattar inte ”Kollektivavtalade tjänstepensioner och ”Traditionellt förvaltade försäkringar”. Alltså kommer flytten kosta 800kr till AMF.

Skulle vilja ta bort återbetalningsskyldig men kanske dumt innan flytten då sammanställningen är redan utförd. Är ensam och dumt att den finns kvar.

Mycket jag lärt mig sen i söndags. Imponerande när viljan väl finns.

1 gillning

Du borde inte få två flyttavgifter utan endast från den/de förvaltare som du flyttar ifrån. Men jag kan ha fel där…

Menar du efterlevnadsskydd? Den kan du ta bort efteråt. Om man tar bort den nära innan en flytt kan det försena processen, läste jag någonstans.

1 gillning