Flytta tjänsteförsäkring från KAP KL

Hej!

Jag har en del min tjänstepension i KAP KL AMF trad och tänkte nu byta, men detta känns som en djungel. Det jag har läst får mig att luta åt att flytta mitt intjänade kapital till AMF Fond, entrélösning, istället, avgift 0,2 %.

Jag har sedan ett år tillbaka, efter en pensionsrådgivning hos just lärarfonder, flyttat mina nuvarande intjänade pensionspengar till dem, alltså Folksam, med en avgift på 0,3 %.

Nu funderar jag på om jag istället ska flytta allt till AMF fond. Detta innebär en avgift på totalt 1300, men jag är osäker på om jag tänker “rätt”. Någon som har en klok synpunkt? Jag är 35 år. Tacksam för råd.

Pratar ju om att det ska komma en ändring som gör att flytt av tjänstepensionen skall kosta Max 400kr. Gäller från 1:a april.

Jag skulle satsa på AMF fondförsäkring. Låga avgifter och tillgång till AMF Småbolag. Sambon blev glad över att hennes tjänstepension på AMF gick upp 17% 2020. Bara tur.

Småspararguiden har jättebra oberoende genomgångar och tips på pensionsplaceringar. Flytt från AMF Trad till AMF Fond kommer kosta dig 300 kr adminavgift till pensionsvalet.se där du genomför flytten.

Tack. Är det bestämt att avgiften ska sänkas? Hittar ingenting om det. Annars förstod jag det som att man skulle flytta innan den 23/2.

Tack! Det var där jag tittade. Pensionsvalet tar ut en egen avgift på 300 kr. Eftersom jag har pengarna på två ställen (AMF trad och Folksam) så blir det dubbla avgifter, summa 1300. Dyrt tänker jag? Men kanske är värt att flytta ändå, då folksams avgift är 0,3 jämfört med AMF 0,2. Men, jag kan som sagt inte så mycket om detta utan känns som att jag chansar, orolig för att göra ”fel”.

Jag skickar med länken till dig.

Det roliga är att jag hade på Folksam & Futur Pension (gamla danske bank). Jag bet i det sura äpplet och flyttade iaf. Visst tog Folksam bra betalt, men å andra sidan så ligger allt på AMF Fondförsäkring och som jag skrev, så hade jag tur förra året och kapitalet steg med 17%.

Jag brukar göra egna val av fonder i min pension, inspirerad av denna bloggens portföljer. Så jag ser pensionsbolagets avgift för sin globala indexfond som viktigare jämförelse än avgiften på deras entrélösning, eftersom de kan se väldigt olika ut. Då blir skillnaden AMF 0,2% vs Folksam 0,4%. Du har inte nämnt hur mycket kapital du har att flytta. Men du har 30 år till pension och jag gissar du kommer tjäna in de hundralapparna flera gånger om. I de nya reglerna från 1 april ingår att kapital på under 1 prisbasbelopp (ca 45000 kr) ska bli gratis att flytta i vissa fall. Vet inte om det kommer gälla KAP-KL också men det kan vara värt att kolla.

Tack Holger! Jag har 165 000 i AMF trad. och 29 000 hos Folksam. Har jag förstått det rätt att det då är bättre att vänta till 1 april? Och en till fråga - väljer jag först entrélösningen och därefter har jg möjlighet att välja egna fonder? Igen, stort tack för svar.

Tack så mycket! Då kanske jag ska vänta till 1 april. Men bara tanken på min pension stressar mig och jag vill helst flytta allt nu (igår) :smile:

Jag hade bytt AMF Trad direkt. Det kommer bara kosta 300 kr, för AMF tar själv ingen avgift, du betalar bara pensionsvalets admin. Folksam hade jag väntat lite med tills de nya reglerna är på plats.

Entrelösning är standardportföljen du får direkt efter flytten. Den kan se olika ut, se länken för AMFs standard. Du kan välja en helt annan fondfördelning direkt efter flytten om du vill det.

https://www.amf.se/forsta-din-pension/sparformer-for-din-tjanstepension/fondforsakring/amf-generationsportfolj/

1 gillning

Tack, då ska jag göra det! (dock står det att amf tar en avgift på 200 kr, men det spelar ingen roll.)

Ett tips är att ändra i Entrélösningen så du får guldkornet AMF Småbolag. En aktivt förvaltad småbolagsfond som kostar 0,4% i avgift innan rabatten.

Det ska bara vara 300 kr. Jag har själv råkat ut för fel priser på flyttsidan på pensionsvalet.se. Ganska uselt att de inte kan visa dem korrekt.

Tack! Pratade precis med AMF och det stämmer som du skriver, ingen avgift för att flytta internt. Så pensionsvalet visar helt enkelt fel pris antar jag. Hon på AMF sa också att de inte skulle ändra några priser 1 april, och hon dessutom att jag endast kan göra en flytt per år, alltså om jag väljer att flytta från AMF trad nu så måste jag vänta ett år innan jag kan flytta mitt kapital från Folksam.

Hon skrämde också upp mig lite när hon menade att jag själv måste vara aktiv månadsvis om jag väljer fonden framför trad, och se hur det rör sig och flytta hela tiden mellan olika fonder. Stämmer det att man måste vara uppdaterad så ofta?

Tack! När jag pratade med AMF precis så sa hon att hon inte kände till något om andra priser from 1 april. Lär du dina pengar vara i ett helt år eller var du inne och bytte fonder lite då och då? Till mig sa hon att man måste vara aktiv själv och månadsvis se över vilka fonder som går bra och dåligt och själv flytta regelbundet. Det låter riskabelt när man, som jag, inte kan så mycket.

Nä, ingen aktiv förvaltning för min del utöver fond alen jag har gjort. Mest AMF Global, 15% Sverige och 15% AMF Småbolag. Jag kommer inte skruva mer på det fram tills pension.

1 gillning

Väljer du breda indexfonder är poängen att slippa vara inne och kolla. Väljer du aktiva och/eller smalare fonder ökar behovet att hålla koll. AMFs entrelösning är bra, innehåller indexfonder och funkar fint långsiktigt. Tror det var 75% globalfond och 25% Sverigefond. Jag skulle rekommendera att du helt enkelt börjar med den. Du behöver inte stressa vidare direkt. I efterhand kan man skruva lite och lägga till tex tillväxtmarknad och småbolag. Men läs på lite och bestäm dig hur du vill strukturera det själv, fatta egna beslut. Jag bygger upp min pensionsportfölj på exakt samma sätt som mitt andra långsiktliga sparande. Exakt samma fördelning. Läs tex på hur denna bloggen lägger upp sina modellportföljer, bygg din egen privata ISK på tex Avanza, månadsspara och skaffa lite erfarenhet i lugn och ro. Ditt framtida jag kommer tacka dig! Sedan kan du kopiera över samma struktur även till AMF om det känns rätt då.

Eller kanske bäst kopiera från Amf entrelösning till egen privat portfölj ?

75% Global index

25% Sverige index

:+1:

1 gillning

Det är i princip Lysa om man väljer 100/0. =) Har man valt indexfonder där majoritetet är Global Index, låg avgift så har man gjort 90% rätt. Sen vilken globalfond man väljer. Det är att optimera.

1 gillning

Åh vilken bra tråd! Inser att jag defintivt måste flytta min tjänstepension från KAP KL, KPA trad till nåt annat!! Igår kväll när jag klickade runt bland alla pensionssidor (varför finns det inte bara en pensionssida!!) så kan jag svära på att jag såg avkastningen för några år, på KPA trad, men nu kan jag inte för mitt liv hitta det igen?! Nån som vet vart jag kan se avkastningen?