Pension - flytta tjänstepension

Hej,

Jag tar gärna emot hjälp från er. Jag har just nu min tjänstepension hos Max Matthiessen i Länsförsäkringar. Hur vet jag vad jag har för skalavgifter?

Jag kollade på att flytta över tjänstepensionen till avanza, då fick jag följande meddelande:

Vad betyder det? Hur avgör jag om det är värt att flytta eller inte? Och är det bästa stället att flytta till Avanza eller någon annanstans?

Tacksam för hjälp!

Enklast är att fråga M&M vilka avgifter de har. Högst troligt är Avanza billigare.

1 gillning

En nackdel med Avanza är om jag förstått det rätt att man inte kan ta ut pengarna livsvarigt. Jag delar upp mina pensionsbesparingar i två potter: En pott som skall täcka livets nödtorft oavsett hur gammal jag blir och en pott som skall till guldkant på tillvaron medan jag fortfarande är tillräckligt ung (och frisk) för att kunna njuta av dem.
Om man flyttar TP från ett ställe med möjlighet till livslångt uttag till ett ställe med endast tidsbegränsat uttag låser man samtidigt dessa pengar till pott 2. Om du har tillräckligt mycket andra pengar i pott 1 kan det vara en bra idé att flytta då jag också tror att Avanza är billigare.

1 gillning

Man kan väl flytta ifrån Avanza igen om det skulle vara så?

Tror att grejen här är att det blir en förändring av förvalningsmodell. Trad → fonddepå. Tror inte det är så lätt, om det ens går, att gå tillbaka till trad från fonder om man vill det i framtiden.