Har nyss upptäckt att jag betalar en kapitalavgift på min tjänstepension hos AMF på 0,15%. Funderar därför på att flytta försäkringarna (2 st) till Handelsbanken där jag har ytterligare en tjänstepension. Det rör sig om två traditionella försäkringar som i så fall blir fondförsäkringar hos Handelsbanken. De tar inte någon kapitalavgift och årsavgiften (65 kr) är densamma som hos AMF. Försäkringarna går inte att flytta till Avanza. Flyttavgiften är 200 kr/försäkring. Försäkringarnas totala värde är knappt 500 000. Är det något mer jag behöver kolla upp innan jag genomför en flytt så jag inte gör bort mig?
Jag kunde inte flytta min pension från AMF då den inbetalades under kollektivavtal vilket var och är väldigt frustrerande. Berätta gärna hur det går, jag skulle göra mycket för att kunna flytta mitt kapital till egen förvaltning eller annan aktör.
Tjänstepension under kollektivavtal kan ofta flyttas, men inte till Avanza. I stället får du leta upp din tjänstepensions valcentral och flytta den där. Det är ofta billigare och enklare att flytta kollektivavtalade pensioner än privata.
Hade velat haft allt på Nordnet, men nu är det vad det är. Nordnet stod för flyttavgiften vill jag minnas när jag flyttade annan pension som inte var bunden till specifika aktörer. Nåja, ingen anledning att vara bitter på saker man inte kan göra något åt.
Konsumenternas listar kollektivavtal respektive valcentral under ”Allmänt”: