Tjänstepension flytt

hej på er alla jag undrar om tjänstepension jag har tjänstepension på 3 ställen för att man har jobbat på olika ställen skall man flytta dom till 1 ställe dom tar avgift när man flyttar
vill ha tips var man skall placera som är billigast och bra fördelar

mvh/micke

För mig är Avanza och Nordnet förstahandsalternativen på grund av pris och utbud av värdepapper.

Du kan under vissa förutsättningar få avgiften för flytten av tjänstepensionen betald av Avanza och Nordnet.

vad jag vet så har inte avanza tjänstepension

Jag har ett par flyttade tjänstepensioner på Avanza.

vad konstigt när jag pratade med någon på avanza sa han att dom inte hade pensionen heter olika itpk1 eller itpk2 sen är det kpa sen saf Lo

MEN DEN KANSKE FUNGERAR och flytta

Kollektivavtalade tjänstepensioner brukar inte gå att flytta utanför systemet.

Man behöver logga in i sin valcentral för att se vilka som finna att välja mellan. Tyvärr brukar utbudet vara skralt.

1 gillning

ok vet du någon som är bra

Du får nog börja nysta i det och läsa på lite för att komma framtill om du behöver göra något nytt val mht kollektivavtalade TJP. Har man inte gjort något val så hamnar man ofta i en bra billig lösning.

Principen är så här. En arbetsgivare som har kollektivavtal tillhör ett eller flera avtalsområde. Varje avtalsområde (tex ITP, SAF-LO) har en Valcentral som gör upphandling av TJP åt kunderna och arbetsgivarna för att ha en 3-5 val som man kan göra mellan olika banker/försäkringsbolag. Det är även Valcentralerna jobb att hjälpa dig göra dina val. Antingen bara genom att logga in och titta på alternativen eller ringa dem.

Du kan tex läsa lite mer om det här. Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar