Hej!
Jag har börjat på ett nytt jobb och har då fått tjänstepension via Skandia. Jag hade hellre velat ha tjänstepensionen via Avanza så att jag hade kunnat göra en RikaTillsammansportfölj med ex. Länsförsäkringar global etc.
Kan jag flytta min tjänstepension?
Finns det några nackdelar med att göra det?
Om jag inte kan flytta det, vad ska jag välja utifrån Skandias utbud för att få till en så bra portfölj som möjligt/så lik rikatillsammans-tänket som möjligt?
Det varierar mellan olika avtalsområden vilka bolag man kan välja mellan och i vilken utsträckning du kan flytta tjänstepensionen. Det varierar också vilka områden du kan flytta till Avanza. Jag har tidigare flyttat fribrev från KAP-KL till Avanza men jag har förstått att den dörren är stängd nu.
Några nackdelar med att flytta tjänstepension finns rimligen inte, utöver de avgifter som tas ut för flytten. Du får räkna på om det är värt kostnaden.
Det finns indexfonder med låga avgifter hos alla pensionsbolag.
Tack, JesseX!
Jag hittade svaret på min första fråga, och det är att den inte går att flytta.
Så om det är någon som har till på fråga 3. vad man ska välja ur Skandias utbud tas det tacksamt emot!
Skandia Global Exponering och Skandia Sverige Exponering är perfekta alternativ. Handelsbanken Global Småbolag finns också. Du kan också få rabatt på avgifterna enligt ditt kollektivavtal.
Om den inte är flyttbar alls så är det nog en icke-kollektivavtalad TJP som din arbetsgivare erbjuder. Kollektivavtalade flyttar man via sin Valcentral och där har man oftast en 4-5 alternativ. Men det låter inte som att du har det.
Det är vad det är. I framtiden när du slutat där kan du försöka flytta den till tex Avanza. Det går i så fall först när det inte längre går inbetalning till den (sk fribrev). Problemet är att arbetsgivaren kan neka flytt. Men det är ett senare problem/möjlighet.
Min fru har en icke-kollektivavtalad TJP hos Skandia och vi hittade helt ok indexfonder. Typ de som @VTP nämner. Kolla i listan över de fonder du har och fokusera på de aktiefonder med under 0.4% i avgift per år eller så.