Tjänstepension för 51åring

Hej!
Jag har en traditionell försäkring i min tjänstepension.
Jag har min tjänstepension via Skandia.
Jag tycker att utvecklingen känns svag.
Jag undrar om jag borde byta över till Skandias fondförsäkring, global exponering?
Eller borde jag byta till en annan bank?
Mvh

Vilket avtal tillhör du?

Välj en fondförsäkring om du vill ha chans på högre avkastning till högre risk. Dock ingen garanti. Du får även själv sköta ombalansering och val av fonder samt justera risknivån. Om du väljer entrelösning inom fondförsäkring så slipper du det :slightly_smiling_face:

De (skandia) talar oftast om snittet på ca7%/10år på skandia, men förra året blev de bara 2,8% om jag minns rätt så ovanligt dåligt år, bör bli bättre i år.
Funderade på att byta men de är inte säkert då blir bättre på de för mig valbara, hade jag fått byta till Ava/NN hade jag haft de där istället.
Ska du ta ut efter 62 kan du byta till fond annars om du har andra tjp på fond skulle jag ha kvar trad som det tråkiga men med mindre nersida speciellt om du ska ta ut den tidigare

Akap kr, lärare

Det finns alltså inga indexfonder att välja till sin tjänstepension?

Denna tråd kanske kan vara intressant:

Jag är 56 år gammal. En av mina arbetsgivare hade Skandia för tjänstepensionen. Kapitalet går inte att flytta men jag kan välja fritt bland deras fonder.

Jag har valt billiga indexfonder. Snittavgift på dessa är 0,2675%.
image

Kolla med ditt fackförbund vilka alternativ som finns. Det borde finnas ett alternativ med fonder i en så kallad “entrélösning”. Det brukar vara det objektivt sett bästa alternativet för att få låg avgift och en exponering mot aktiemarknaden som automatiskt växlar över till tryggare placering när du blir äldre. Glöm inte att kolla om du har valt återbetalningsskydd eller ej, om du behöver /vill ha det eller ej.

1 gillning