Hej
Jag har en stor del av min tjänstepension hos Skandia.
Den ligger för närvarande i Ruth next generation, vilken har en ganska hög avgift.
Så jag vill gärna byta den till en global indexfond och ev en räntefond, då jag är 56 och kanske ska börja köra lite mer safe.
Men vet inte vad jag ska byta till här hos Skandia?
De har inte LF globala indexfond som jag annars sparar i, och räntefond har jag inte inte en susning om då jag bara sparat i rena aktiefoner innan.
Så jag tar gärna emot förslag och idéer från er.
/Marie
Skandia har egna fonder som är liknande. Skandia Global Exponering till exempel.
Jo . Jag har också Skandia till ganska rejäl del. Man får rota lite på djupet i deras utbud och det gjorde jag vid några tillfällen. Kommer inte ihåg vad jag valde längre ( ett bra tag sedan) men minns att jag tyckte det som erbjöds var rätt ok och hyfsat konkurrenskraftigt.
Jag är redan pensionär. Låg avgift är ännu viktigare om man har relativt lång tid kvar till pension som du har.
Inom vilket avtal? Kan vara olika fondutbud beroende på vilket avtal det gäller. Alltså typ Itp1 eller Saf-Lo?
Annars brukar de flesta fondförsäkringsbolag erbjuda en så kallad entrélösning som fungerar ungefär som AP7-Såfan gör i PPM. Global+Sverige indexfonder fram tills ålder runt 55-56 år sedan nertrappning i risk succesivt i takt med att man blir äldre och närmar sig uttag. detta genom att minska aktiedelen och öka räntedelen. Jag skulle nog kika på detta och eventuellt byta till entrélösningen om de har en sådan och den verkar vettig.
Skandia global exponering - för aktiefondsdelen.
Räntefondsdelen har jag inte koll på.
Ping - @Monica
Tack Mattias
För tips ska genast kontakta Skandia o fråga.
Kolla www.smaspararguiden.se !
Svaret för Skandia är: ” Bästa globala aktiefonden hos Skandia är Skandia Global Exponering med årlig avgift 0,26%”
Vettigaste räntefond för lite mer långsiktiga innehav som i TJP är Skandia Obligationsfond. Lite dyr (total avgift 0,47%) men i övrigt rätt lik AMF Lång och Storebrand Obligation med hög/mycket hög kreditvärdighet och en duration på knappt 4 år (medel lång typ). Det är nog den jag hade valt att lägga över räntedelen i när det blir dax.
Frun har denna och Skandia Global Exponering i sin TJP.
Lycka till ![]()
Tusen tack för din input, ska absolut kolla upp detta🙏
Tack för tipset, ska gå in o titta😃