Välja tjänstepension

Hej forumet! Detta är mitt första inlägg.

Jag har tre val för tjänstepension som jag försöker välja mellan.

1. Skandia (0% + 0kr/år i skalavgift)
  2. Länsförsäkringar (0% + 200kr/år i skalavgift)
  3. SPP (0% + 0kr/år i skalavgift).

Jag har hemförsäkring hos Länsförsäkringar, men kommer inte ha stort nog belopp i tjänstepensionen för att kvalificera för rabatt.

Skandia har sin Skandia Global Exponering som indexnära fond (uteslutning men även premiering av bolag som är ledande på att hantera hållbarhetsrisker) till 0,25% avgift

Länsförsäkringar har sin Länsförsäkringar Global Index (Som följer ett hållbarhets-index, utan att Länsförsäkringar gör mer avvikelser (tolkar jag det som)) till 0,2% avgift.

SPP vet jag inte så mycket om.

Totalt sparande kommer vara ganska lågt då jag är tidigt i karriären. Så de 200kr/år hos Länsförsäkringar täcks inte av endast skillnaden i avgift.

Det kostar 400kr att byta mellan dessa (eller några andra alternativ med dyrare fonder) efter jag valt

Vilken skulle ni välja?

Är inte så påläst på något av bolagen men @janbolmeson nämnde i ett klipp att SPP lägger en ganska stor del i räntefonder när du närmar dig 60 års åldern ish, medans Alecta inte alls sänkte lika mycket. Jan, du får rätta mig om jag är ute och cyklar.

Nu har du ju inte valet att välja Alecta men skulle jämföra bolagen mot varandra med avgift och fondutbud mm.
LF global är ju populär i forumet men skulle nog ändå lägga lite tid på detta och kolla upp dom.

Lycka till!

Tack för svaret. I detta fallet tänkte jag själv välja fonder (framförallt globalt index) och därmed inte skiftas till räntor om jag inte själv gör det.

Det det ut att vara de två fonderna jag nämnde tidigare för Skandia och Länsförsäkringar. Om jag förstår det rätt får jag ingen rabatt på avgifterna.

Hos SPP verkar globalfonden vara ”Storebrand Global All Countries” till 0,33%

Så billigast verkar vara Skandia om jag har under 400kkr (vilket det är) eller Länsförsäkringar om det är mer än så.