Tjänstepension välja fondförsäkringar

Hej,

Är ny på forumet och lyssnade på avsnittet om pension med Monica. Tyckte att det lät som en bra sak att flytta tjänstepensionen från traditionell till fondförsäkring. När jag skulle göra detta var det dock lite mer komplicerat än vad jag hade tänkt mig.

1. För det första - vilken fond ska man välja? Jag är privatanställd tjänsteman och när jag tittar på jämförelsen hos konsumenternas.se ligger Nordea i topp där som billigast. Ska jag bara gå in och välja den då helt enkelt?

2. När man väljer det blir det en sk entrélösning. Ska man ligga kvar på denna eller är det någon idé (för mig som inte är så insatt och intresserad av att lägga jättemycket tid på att välja fonder, kör i övrigt på globala index-fonder-strategin) att senare gå in och välja fonder själv? Dvs, om någon skillnad, hur stor är den? Är det värt att lägga lite tid på? Och hur gör man isåfall då?

Tacksam för svar!

1 gillning

Hej och välkommen! :slight_smile:

1 - Nordeas erbjudande är inte så bra som låter tyvärr. Det tillkommer transaktionskostnader som ej syns och som gör deras entrelösning dyrare. Deras erbjudande är dessutom aktivt förvaltad fonder, vilket avviker från den generella rekommendationen på forumet.

2 - entrelösningarna är annars generellt väldigt bra, så välj den billigaste (Länsförsäkringar) som består av en global indexfond och en svensk indexfond. Fram tills man är runt 55-56 år så är det 100% aktier i de flesta entrelösningar. Efter det sänker de risken med att lägga till lite räntefonder successivt i takt med att man blir äldre.

Vill man ändå frångå entrelösningen så kan man själv välja egna fonder.

2 gillningar

Tack så mycket för svar!

Hur är det med de 50% som jag måste placera i traditionell? På konsumenternas är det Alecta som ligger som billigast, men jag ska också ta ett nytt bolån denna veckan och då har ju Skandia 0,1% rabatt om man placerar sin pension hos dem. Skandia fanns inte ens med i listan på konsumenternas… Hur ska jag tänka här?

Jag tror inte skandia finns med i senaste upphandlingen inom ITP1. Så jag hade valt Alecta med argumentet att de har högst aktieandeln. Så deras ränterabatterbjudande gäller kanske bara pensioner inom andra avtal.

Finns med som val för min nuvarande pensionsinbetalning på Collectum. Under välj placering för dina pengar (ITP1). Men jag kan inte flytta tidigare kapital dit.