Hej RT!
Har ny arbetsgivare och detta är mitt första jobb med tjänstepension (har drivit eget bolag innan).
Via arbetsgivaren kan jag välja mellan följande “plattformar”: Futur, Folksam, Länsförsäkringar, Movestic, SEB, Skandia eller SPP.
Efter lite sondering baserat på utbud och avgifter, ligger nog Länsförsäkringar i topp hos mig.
Vilken hade ni tagit?
Det jag söker:
- att välja fonder själv (bra utbud av indexfonder till låg avgift).
- låg/inga avgifter från plattformen
- kundservice (jag kan tänka mig att byta till Nordnet eller Avanza, där jag sparar privat, när tillfälle ges, och vill att det kan gå smidigt)
Tacksam för era synpunkter och erfarenheter!
Är det en privat tjänstepension eller är det i något kollektivavtal? Någon förmedlare med i bilden typ Söderberg & Partners?
Ta noga reda på vilket utbud som finns i just ditt avtal. Det kan i värsta fall vara ett väldigt begränsat utbud i tjänstepensionen även om banken har många fler fonder tillgängliga i andra utbud. Min erfarenhet är att särskilt storbankerna (erfarenhet av SEB och SHB) har usla utbud i tjänstepensionsplanerna. Även Movestic är risigt i det avtal jag tyvärr har (bara dyra fonder). Spontant skulle jag gissa att LF är ett bra val. Om inte annat har de väl LF Global Index med låg avgift.
Edit: Jag har en sudd hos SPP och det är smalt utbud men rabatterade avgifter. Storebrand Global All Countries för 0.13%. Men rabatten (och utbudet…) kan vara specifikt för ITP-avtalet.