Feedback tjänstepension SPP

Hej,

jag har flyttat tjänstepension till SPP. Jag vill byte från entrelösning (ca 70% SPP aktiefond global, 30% SPP aktiefond Sverige), till annan fördelning.

Mitt förslag:
41% SPP aktiefond global
40% SPP global solutions
16% SPP aktiefond Sverige
3% SPP emerging markers SRI

Utifrån underliggande innehav får jag en fördelning i form av:

Nordamerika 40,4%, Västeuropa exkl Sverige 22,9%, Sverige 15,5%, Asien exkl Japan 12,3%, övrigt 8,8%

Vad tycker ni?

Använd inte SPP om du har möjlighet att välja annat. Deras fonder är inte dåliga, men de tar hutlöst betalt med både fasta och rörliga skalavgifter. Och det enda man får för dem är att välja fonder själv och alltså inte ens en rådgivning. Skräp --> papperskorgen.

De kan inte ens svara på vad de totala avgifterna är om du ringer dem, och de finns aldrig utskrivna på samma papper för enkel sammanställning. Vissa saker står på hemsidan, andra i årsbeskedet och de tredje i diverse fonders prospekt.

Via Collectum kunde jag bara välja mellan Swedbank, SPP, Handelsbanken, Movestic och Futur. Endast 50% kunde placeras i Fondförsäkring. Jag har kvar 50% i traditionell försäkring hos Alecta.

När jag tittade på övriga var det svårt att få tag på billiga indexfonder som inte hade regland Luxemburg.

Enligt de pdf jag löst så är SPP ett bra alternativ utifrån vad jag kan välja mellan.

Vad har jag missat?

Har för mig att Futur ska vara ett hyfsat bra alternativ iaf!