Val via Collectum Tjänstepension, IPT1

Hej på er!

Mitt första inlägg här på forumet, har dock tjuvläst en hel del.

I och med nya året så tänkte jag se över min tjänstepension via Collectum.

Idag har jag 50 % traditionell försäkring via Alecta samt 25 % till Futur Pension respektive SPP.
I Futur och SPP har jag försökt fördela det via globala indexfonder, småbolag samt tillväxtländer.

Men känner att det inte ger så mycket avkastning som jag skulle vilja. Är idag 35 år gammal och ska väl gå i pension om 20-40 år, så sparhorisonten är hyfsat lång.

Vad har ni smarta människor gjort för val på Collectum?

MVH Oscar

PS. Tack till @janbolmeson för bloggen och forumet. DS.

1 gillning

Jag har följt Småspararguiden:

Det vill säga fond-delen hos SPP helt i SPP Aktiefond Global, och den traditionella delen hos Alecta.

2 gillningar

Vad baserar du detta på? Vad är det för avkastning som du förväntar dig?

Tack för svar. Har kollat på den guiden, men den sa mig inte något konkret. :slight_smile:

Baserar det på insatt kapital och dagens värde. Har ca 2% upp på SPP och Futur och tycker det är lite väl lågt.

Jag kör 50% trad på Alecta för dem är billiga och har “mycket” aktier. Dem kör 60% aktier, vilket är det högsta möjliga. Den har gått bra och det är den som bland annat småspararguiden rekommenderar.

På fondförsäkringen tycker jag SPP är bra. De har en finfin globalfond och en bra sverigefond som ickevalsalternativ. Ganska likt Lysa. Jag har däremot valt spp global 50% och gör ett bett med 50% i deras global solutions. Men jag är medveten om att det är just det, en chansning. Men jävlar va billig den är där, jämfört mot att köpa den på avanza. Billig och riktar sig mot företagen som kommer lösa klimatkrisen.

2 gillningar

Stort tack för svar.
Blir kanske att lägga över allt till SPP och köra deras global fond med en del släng av Sverigefond och deras global solutions…

Det är väl det globala index gått i runda slängar. Inget konstigt och inget att må dåligt över. Hade du avkastat mer hade det bara varit konstigt. Forskningen talar sitt tydliga språk, passivt, billigt och globalt index är det du ska spara i på lång sikt. Gör du avsteg och sparar bara i tech i USA vet du ju inte om det kommer överprestera. Om 20 år kanske usa är ett u-land utan ekonomi, och det nya är medicinbolag i Mongoliet. Ingen vet så kör på index. Vill du chansa så gör det bara med mindre pengar eller om du har utrymme, typ privat kassako, ärvda guldfontäner eller liknande. Så bara för att jag är lätt oansvarig, har dåligt omdömme (tar avsteg från globalt index) så kan jag ju inte rekommendera dig att göra detsamma.

2 gillningar

Efter en del fundering och koll så ändrade jag Futur Pension till Swedbank.
Låg avgift på Robur Nyteknik och Robur Asien avgjorde valet.