Hej!
Jag har nyligen börjat löneväxla via min arbetsgivare och det alternativ som erbjuds är via Skandia.
Jag undrar om någon har rekommendationer kring fondval där?
Tycker spontant att avgifterna känns ganska höga.
Enligt Skandia har vi visserligen en rabatterad/avtalad avgift jämfört med deras ordinarie, men jag är osäker på hur konkurrenskraftigt det faktiskt är.
Hur har ni andra resonerat kring fondval och avgifter hos Skandia?
Nedan är förslaget Skandia Offensiv.
Fond, Fördelning, Avgift, Avtalad avgift Svenska Aktier
Carnegie Sverigefond 22 % 1,41 % 1,12% C WorldWide Sweden 15 % 1,27 % 0,96% Skandia Småbolag Sverige 5 % 1,40 % 0,80% Globala Aktier ** Skandia Nordamerika Exponering** 18 % 0,25 % 0,2% Fidelity World 13 % 1,44 % 1,16% C WorldWide Global Equities 10 % 1,67 % 1,28% T. Rowe Price Global Value 10 % 1,74 % 1,28% JPM Europe 3 % 1,22 % Tillväxtmarknader ** Fidelity Emerging Markets** 6 % 1,60 % 1,2%
Rörigt och dyrt.
Vet inte vilka fonder som finns tillgängliga för dig att välja, men flytta till en billig, bred, global indexfond. Skandia Global Exponering?
Hos Skandia skulle jag nog välja Skandia Global Exponering (0.25%), Danske Invest Index Global Emerging Markets (0.35%) och Skandia Sverige Exponering (0.25%).
Det verkar som att jag inte kan välja Skandia Sverige Exponering. Däremot går det att välja Skandia Småbolag Sverige Exponering, vilket känns lite märkligt. Jag tänker ringa Skandia och kolla vad som gäller.
Jag ska även titta närmare på Danke Invest Index. Tack för tipset!