Pension med skandia, några bra fondtips?

hej alla,

små tips för min pension: just nu är det med Skandia Time Global (1,40% avgift) eftersom min arbetsplats satte dem där som en bonus varje månad.

ska jag byta till Skandia Global Exponering (0,25% avgift) kanske det känns billigare och kanske lite säkrare?

någon åsikt om det ? eller har du någon fin fond på skandia som jag kan ta en titt på ?

Tack :slight_smile:

Hej!

Skandia Global Exponering är en jättebra och billig globalfond. Kör på! :+1:

(Skandia Time Global har väldigt mycket teknikfokus och har bara ~50 innehav. Jag skulle personligen inte vilja ha mycket pengar i den fonden. Även om jag skulle få rabatt på den höga avgiften)

1 gillning

@Johann en sak som stör mig är att Skandia Global Exponering verkar ha 72 % i Nordamerika mot 62 % av Skandia Time Global.

vad tycker du om det ?

det verkar vara mindre “globalt” än Skandia Time Global :smiley:

1 gillning

Det mest kända världsmarknadsindexet är MSCI World och väljer man en globalfond är det ofta den landsfördelningen som man följer. Då får du ca 70% i USA då de är dominerande.

Skandia Time Global är en branschfond med ca 50 innehav, medan det andra är en globalfond med ca 1400 innehav så det blir lite som att jämföra äpplen med päron.Personligen hade jag valt globalfonden alla dagar i veckan.

1 gillning