Tjänstepension

Hej,

Jag har en fråga gällande tjänstepensionen och uppmärksammade mina föräldrar om traditionell försäkring som de har, och de har inte tänkt på att det finns fondförsäkring. De är 54 år nu, är för sent att byta till fondförsäkring och ska de dela upp innehavet med räntor eller ha rena aktiefonder?

Tacksam för svar.

Hälsningar Ida.

Intresserad av svaret på denna. Visste inte att man kunde påverka tjänstepensionen. PPM ja, men tjänstepensionen hade jag inte ens tänkt på :slight_smile: Hur har ni andra tänkt kring det?

Jag har kämpat på och bytt alla tjänstepensioner jag kunnat flytta till bl a Länsförsäkringar, Danske bank. Spp m fl.
Jag har valt billiga, breda passiva globala indexfonder och förväntad avkastning är långt större än det förval som oftast finns och innehåller för stor del räntor för att kunna ge mest “pang för pengarna”.

Byt, men var medveten om att det är inte gjort i en handvändning…!
//Tomas

Jag hade bytt den del som går att byta till en fondförsäkring. Många kollektivavtalade tjänstepensionslösningar är byggda så att man inte får välja 100% fondförsäkring, utan max 50%. Så fungerar det i ITP1/2 bl.a.

Jag har ITP2 med ITPK och har satt den del som INTE MÅSTE placeras traditionellt i en fondförsäkring hos SPP och 100% i SPP Aktiefond Global.

Jag vill påstå att det finns anledning att sätta sin valbara del i en fondförsäkring även om man har ca 10 år kvar. Man skulle kunna resonera kring att vikta in ränte- eller obligationsfonder om några år när man närmar sig 65, men det får nästan var och en avgöra själv. För nu skulle 100% vara globala indexaktiefonder.

Jag kan bara hålla med, byt till t ex Spp eller liknande, ditt kollektivavtal avgör vart dina pengar kan hamna. Välj t ex SPP Aktiefond Global…billig, bred och passiv indexfond. Bara för att man närmar sig eller fyllt 65 så betyder det inte att fördelningen aktier/räntor bara blir räntor, man ska ju leva ett tag till. Man kan räkna lite på totalen i sin ekonomi och sen bestämma risk/avkastningsmöjligheter, just nu så skulle jag kanske lagt mig på en 50/50 fördelning vid 65, men jag hinner ändra mig många gånger tills att jag blir i den åldern:)