Jag är 28 år och har sedan några år tillbaka börjat kolla över min ekonomi ordentligt. Är inne på Fora och Collectum nu för att kolla över min tjänstepension och ser att jag har traditionell försäkring. Borde man byta till fondförsäkring nu när man ändå är såpass ung och har många år kvar att jobba? Har läst lite om det och tycker inte att de traditionella försäkringarna verkar något vidare, men är osäker på om man borde byta…
Hoppas någon här inne kan hjälpa mig bli lite klokare och ta bra beslut.
På Collectum måste 50% placeras i traditionell försäkring, resterande 50% kan man välja att placera i fondförsäkringar. Ska jag välja Alecta (traditionell) för första halvan och SPP (fondförsäkring) för andra halvan?
På Fora kan jag välja själv för hela beloppet. Dessa olika förvaltare finns när det gäller fondförsäkring:
AMF
Danica pension
Folksam LO pension
Handelsbanken liv
Länsförsäkringar fondliv
Movestic liv & pension
Nordea liv & pension
SEB
SPP pension & försäkring AB
Swedbank försäkring
Ja, det är enkelt. Man loggar in med BankID, går in på “Min tjänstepension”, letar upp knappen “Byt fonder” inne på översikten och får sedan välja vilka man vill ha och vilken fördelning. Sajten är mobilanpassad. Det finns 15 aktiefonder och två räntefonder att välja mellan. Ungefär hälften är indexfonder och alla har rabatterad förvaltningsavgift.