Flytta tjänstepension från Skandia?

Antar att detta är en självklarhet, men en bekants tjänstepension som ligger i en traditionell livförsäkring hos Skandia (om knappt 400’) bör väl rimligtvis flyttas eller åtminstone läggas om i en Skandia Global Aktiefond? Den försäkrade har 20+ år kvar till pension.

Försöker läsa mig till avgifterna som inte är helt enkla att uttyda (typiskt Skandia) men fasta avgifter verkar uppgå till 360 kr/år, samt 0,65% av försäkringskapitalet (dvs ca 2500 kr / år) plus en riskpremie (? oklart hur stor den är).

Flyttavgiften enligt Skandia är 900 kr. Kan det vara att förmedlaren (i det här fallet Söderbergh o Partners) kan ta ut en egen avgift?

Det finns inga andra garantier kopplade till försäkringen mer än ett garanterat pensionsbelopp (drygt 1200 kr / mån baserat på hittills inbetalade premier).

Känns som att det som bör hända är en flytt till Avanza och billig globalfond där, alternativt - om det finns dolda kostnader för att lämna Skandia - att åtminstone lägga om till Skandia Global Aktiefond.

Synpunkter?

Hej,

Vänta till april 2021 då det kommer kosta max 500kr att flytta en tjänstepension, då slipper du dessa avgifter som en flytt kan innebära!
Så länge kan du iaf byta hos Skandia till en fondförsäkring för att själv kunna välja hur pengarna ska placeras.

Tack, men 400 kr mindre i avgift väger nog inte upp att kostnaderna med vänta så länge med ett dyrt pensionsalternativ.

Sorry, missade att det endast va så lite det skulle kosta. Isåfall är det bara att göra en flytt!

Hej,

Jag flyttade nyligen en tjänstepension från Skandia till Avanza, dock en fondförsäkring. Huvudskälet var att komma runt kapitalavgiften som är det stora problemet.

Avanza ersätter flyttavgift upp till 1000kr per försäkring, så om flyttavgiften i detta fall är 900kr så är detta inget problem och därmed ingen anledning att vänta.

Processen för flytt är långsam. Arbetsgivaren som betalat in pengarna måste godkänna flytten och Skandia kommer inte göra sig någon brådska.

Min tidigare arbetsgivare hade samarbete med Söderberg och partner. De valde att inte godkänna några flyttar, vilket delvis är förståeligt då en tidigare anställd i teorin kan flytta en försäkring oändligt många gånger, vilket skapar onödig administration. Dock kunde de gå med på att överlåta pensionen till mig privat, vilket gör det möjligt för mig som privatperson att flytta mitt (eget!) kapital. En överlåtelse likt denna har juridiska konsekvenser, bl.a. ingår privat pension i uppdelningen vid en skilsmässa, vilket en tjänstepension inte gör.

Jag valde ändå att genomföra denna process för att undvika att Skandia skulle dra in många hundratusen kronor under mina år fram till pension. Processen tog totalt 10 månader och åtskilliga timmar i telefonköer och ifyllande av blanketter.

Nu ligger allt på Avanza och jag är nöjd. Rekommenderar verkligen att se till att göra flytt från alla bolag som tar ut kapitalavgift.

/JN