Flytta en liten del sv tjänstepension

Hej! Tack för ett bra forum! Jag har precis flyttat vårt bolån till Skandia för att slippa förhandla varje år. Fick rörlig ränta på 2,35% med grönt bolån och tjänstepension hos Skandia. Håller nu på och ser över vilka pensionapengar jag kan flytta. Jag vill inte flytta hela min “stora” pott som i nuläget inte är optimalt placerad, men jag tror verkligen inte att den ligger bättre hos Skandia. Har en gammal struntpott som ITP1 men den gick inte att välja till Skandia..

Började då fundera på om jag kan flytta framtida inbetalningar till Skandia, men bara någon månad? Och sedan flytta inbetalningarna vidare till ett bättre alternativ, men låta skandia få behålla summan som hunnit komma in att förvalta enbart för att bolånerabatten ska vara “upplåst”. Kan man göra så?

Du kan göra vad du vill, när du vill… allt har för- och nackdelar. Det blir alltid någon kostnad/förlust när du flyttar stora pengar så att flytta allt flera gånger per år kanske inte är optimalt.
Att byta var din tjänstepension går kan du göra när du vill, hur ofta du vill via avtalat.se.

1 gillning

Min tjänstepension är inte på avtalat, jag är inte tjänsteman utan jag är regionanställd så den är på pensionsvalet.se.

Men hag frågar för jag vill inte göra något dumt beslut, men vill låsa upp en rabatt på cirka 7000kr/år och då får det gärna kosta några hundralappar/nån tusenlapp men jag vill inte bli fast i att mina tjänstepensionsinbetalningar hamnar hos skandia i typ minst 1 år pga nån regel jag inte känner till om att man inte får flytta igen pga blabla.