Hej!
Kikar regelbundet på mina olika pottar av tjänstepension och har flyttat det mesta till Avanza och Handelsbanken för full frihet i fördelning av fonder. Nu är det en slatt kvar på Skandia traditionell pensionsförsäkring som tydligen inte går att flytta till något vettigt alls. På avtalat.se finns bara de här alternativen i listan att flytta till: Alecta, AMF, Folksam, Nordea, SPP. Alla (trad), vilket jag gissar betyder att en förvaltare kommer att bestämma var de ska investeras. Eller?
Anledningen till att jag vill flytta är att värdet bara står och stampar, går inte upp alls. Så det är som om de lagt mina pengar under en madrass och glömt bort dem.
Någon som har idéer eller tips? Tar tacksamt emot!
Säkert ITP1 om det är Avtalat med de valen. Då är du tvungen att ha hälften i traditionell förvaltning och det blir nog ingen större skillnad mot Skandia någon annanstans. Rena rånet de kollektivavtalade pensionerna är så dåliga så det finns inte…
Tror inte du kommer spara tillbaka flyttavgiften på skillnaderna, Skandia ligger på 6,3% per år senaste 5 åren i sin vanliga traditionella förvaltning. De andra där någonstans. Sen brukar det vara annorlunda på denna att avkastningen går ner ju närmare pensionen du är. Som att börja sänka risken (från trad nivå) vid 40 är vettigt agerande för någon … helt sannslöst att tvinga in folk i detta upplägget som sagt…
Har det varit dåligt ett tag så kan de betala ut överavkastningen som en bonus något år som du kan missa precis när du flyttar med.