Jag har en pensionsförsäkring tjänstepension (fond) i Movestic på ett måttligt stort belopp - 39000 och villkoren där verkar inte direkt lysande och äter upp avkastningen verkar det som. Den ligger som fribrev och den ligger inte inom de generella avtalen utan är tecknad av företaget jag jobbade på vid den tiden.
Swedbank, där min övriga placerbara pension ligger menade att de inte får ta in den. Jag frågade enligt vilken bestämmelse Och som jag misstänkte kröp det fram att det var enligt deras egen policy, inte någon annans som de först antydde.
Frågan är om jag ska bråka med banken för att få försöka få in pensionen, flytta all pension jag har hos dem och kanske helt byta bank, strunta i det och hitta en annan placering (Avanza exv) .Nackdelen med itp(k) där är lite brister i fondutbudet även om de har bra rabatter för ITP1/ITPK jag avser också att på något års sikt börja placera delar av kapitalet i räntor och blir osäker på utbudet av räntefonder. Jag valde att samla det jag kunde här för att jag redan hade en del, trots dessa brister - dels för att samla ihop och dels för att jag är kund där.
Några tankar om hur jag gör bäst? Finns det ens någon som kan tänka sig ta in beloppet?
Rekommenderar att du gör detta stegvis. Starta konto på Nordnet el Avanza. Flytta dit Movesticpensionen. Utvärdera hur pensionen funkar där och hur urvalet är. Om du sedan vill så kan du flytta dit Swedbankpensionen också.
Jag är 100% säker på att det inte är inom kollektivavtal. Jag har ett sammelsurium av pension från både ITP1/ITP2 och pensionsförsäkringar tecknade utanför kollektivavtal. De inom kollektivavtal har jag samlat upp under Alecta (Traditionell) och Swedbank (fondförsäkring). Hade det varit frågan om en pensionsförsäkring under kollektivavtal hade jag kunnat flytta den via Avtalat (eller motsvarande) och hade inte behövt kontakta banken.
Den som är icke-kollektivavtalad i fribrev. Kör Avanzas eller Nordnets flyttprocess och se om den går att flytta dit. Inte säkert. Din gamla arbetsgivare måste skriva under papperna så upp till dem.
Om det inte går att flytta (som vi råkar ut för) välj de bästa fonderna du kan. Movestic har säkert någon vettig global indexfond och Sverige fond. Så fick vi göra på en del men värt ett skott med att försöka flytta först.
Tack för tipset, pensionen som ligger på Swedbank är inom ITP och jag kan inte flytta den till Avanza utan endast upphandlade aktörer. Jag skulle dessutom förmodligen förlora lite på det då fondavgiften är låg 0,11 % för Robur Access global där jag har merparten av dessa pengar placerade. Jag är begränsad till . Jag gissar att jag kan komma något billigare undan med andra aktörer dock.