Flytta TJP till Skandia för ränterabatt?

Hej forumet!

Verkar som att man kan få 0,1 ränterabatt om man flyttar TJP till Skandia. Intressant nog tycks Skandia inte ha någon gräns för hur mycket man måste flytta. Jag har TJP på 3 ställen, varav en liten slatt på 20k hos AMF. Hur ser ni på att flytta just denna del till Skandia för att få ta del av ränterabatten? Tänkt ta ett bolån på 3M och tänkte nyttja rabatten då. Något jag missat?

Läst att Skandia är väldigt dyra i detta avseende men vet inte hur ska förstå det själv, tkr det här med pensionsavgifter är knepigt… spontant har jag väl svårt att tro att det skulle skada mer att flytta 20k dit för 0,1 rabatt

Mvh

Måste du flytta hela beloppet om 20k då? Om du hellre haft av det hos AMF, flytta över 500kr?

Är det tjänstepension inom kollektivavtal så är det ingen fara

Gissar att Skandia kommer be om att få en fullmakt för att kolla upp dina TJP. De kommer då se var och hur mycket du har på olika ställen.
Gissar att de då förväntar sig att du flyttar allt som går att flytta.
Varför skulle de låta dig flytta endast en liten del av din tjp?

Jag har ställt frågan direkt till Skandia, de har sagt att det räcker med någon summa, stor eller liten. De kräver ingen fullmakt.

1 gillning

Jag har 29kr i tjp hos Skandia och har angett att jag “månadssparar”, har hittils inte faktiskt sparat något utöver detta och använder dom inte till något annat än just bolån :stuck_out_tongue:

1 gillning

Tidigare har det som både Skandia och andra begärt varit att nysparandet ska styras om. De har inte brytt sig om de befintliga pensionspotterna. Uppenbarligen kan läget här variera.

Skandia stänger sina tjp-system varje natt, så är du nattuggla är det inte rätt ställe för dig att ha dina pengar :sweat_smile:

Fascinerande att ha ”öppettider” för sin web, tycker jag.

Verkar även Folksam göra.
Åtminstone för vissa tjp konton.

Jag har några olika gamla och nya tjp konton hos Folksam och kommer åt alla konton via samma “startsida” men kontona har helt olika användargränssnitt och information. De gamla ligger på websidor som ser ut att vara skapade på 90-talet.
Nya kontona ser mer moderna ut och har insättningshistorik etc… Utseendemässigt ser de ut som något som kan ha skapats senaste 5 åren.

Jag tycker att det är en bra idé att nyttja rabbaten genom att flytta tjp:en. Jag håller på att göra samma sak, har även lämnat in en ny värdering för att få ytterligare mer rabatt.

Passar på och ställer en fråga, du sa Skandia är dyra när det gäller pension, jag har tjp:en på Nordea placerad deras aktiefonder jag har valt själv, nån annan bank/aktör eller sätt du kan rekommendera för bäst avkastning?

Kolla hur länge rabatten räcker och titta på årlig fast respektive rörlig avgift om du flyttar. Samt lägg på en eventuell flyttavgift (den borde Skandia kunna stå för). Jämför fondutbudet där du är och hos Skandia - har de fonder du är nöjd med utifrån ditt tycke/smak/ålder/riskprofil. Jämför sen med bästa budet du har hos någon annan.

Jag skrev om detta i förra veckan, i korthet: räkna på hela affärern för att se om det är en bra deal eller ej. Banken bjuder in till möte. Vad gör du? | Pensionsguiden

1 gillning

Lånar tråden lite… Har bolån hos skandia och är ute efter rabatten för tjänstepension -0.1%. Har inga små “slattar” att flytta över. Ända alternativet för oss är att välja en traditionell försäkring via KAP-KL hos Skandia. Och vi vill ju såklart spara i en fondförsäkring :slightly_smiling_face:

Är det någon som vet om det fungerar att nyspara en kortare period hos Skandia och sedan byta förvaltare igen? De har ju inget krav på kapitalets storlek. Men kanske kräver de ändå att vi fortsätter spara när det är en aktiv tjänstepension…