Få bort avgifter för tjänstepension - lättare?!

Jag vet inte om detta är allmänt känt i detta forum att gammelbankerna nu är villiga att nolla avgifter runt flyttbara tjänstepensioner?

Så här, relativt enkelt, var det för mig.

Efter rådgivning (fr. oberoende pens.rådgivare) ringde jag upp SEB häromdan för att sänka avgifterna på två flyttbara tjänstepensionsförsäkringar. Inledde m att jag har konto hos både NN och Avanza och starkt benägen att flytta försäkringen. Kan ni nolla avgifterna?

Javisst kvittrade kundtjänstpersonen, det har jag mandat att göra! Dubbla frågor ifrån mig att det ska gälla både kap avgift såväl som adm.avgift. Jajjemän det tog hon bort.

Ringde sen ett motsvarande samtal t Skandia som slutade med att gick i mål - dvs ett förslag/rekommendation runt de två flyttbara tjänstepensionerna, om 0 i både kapitl- och adminavgift gick iväg till
men blev kopplad till någon överkuckuavdelning för beslut.

Det var dock betydligt jobbigare att nå en person med mandat runt avgifterna och jag blev kopplad till 3 olika telefonköer / personal innan jag nådde rätt. 1 timme tog äremdet hos Skandia. Vässade budskapet under tiden till “Just nu står jag i begrepp att flytta dessa p-försäkringar t Nordnet, vill ni ha en saying i detta?”

Återstår några veckor tills att jag med egna ögon ser att detta har gått igenom fullt ut.

Och jag vet inte om jag är glad el förbaskad på att det tex var så lätt att få bort avgifterna på SEB. Mindre än 5 minuter.

5 gillningar

Tack för att du delar med dig!
Inte alltid man behöver byta för att få bättre villkor. Detta gäller allt ifrån arbetsplats till bank och mobiloperatör.

2 gillningar

Jag har också “ringt bort” avgifter på några av mina tjänstepensioner hos SEB, men några av dem gick inte att ändra. Något med hur de pensionernas avtal var skrivna, eller något åt det hållet. Minns inte riktigt.

Sedan blev det ändå så att jag flyttade de tjänstepensioner jag kunde från SEB till Avanza pga SEB:s begränsade utbud av fonder, och att avgifterna på deras fonder var mycket högre än motsvarande fonder hos Avanza.

1 gillning

Dessa går ju generellt inte att flytta till avanza mm? Dvs om man har kollektivavtalad tjp.

Absolut! Jag håller med
Jag flyttade några från Handelsbanken t Avanza för ett gäng år sen - det var mycket pappersarbete för att få det i hamn.

Försökte också för 8-10 år sen flytta en rätt stor tj.pension från just Skandia t NN men tyvärr sa då den tidigare arbetsgivaren (försäkringsägaren) nej till mig då. Surt!

Jag har själv en flora av tjänstepensionsförsäkringar, så jag hade 2 flyttbara ej kollektivavtalade som går att flytta. Men du har rätt i att det är ett annat regleverk runt de kollektivavtalade. De har dock betydligt lägre avgifter

Själv tänkte jag ändå kontakta Collectum för att se vad som går att göra.
Det finns vissa val som man kan göra (avtalat.se).

1 gillning

Ja jag flyttar allt till Avanza så långt det går för lägre avgifter.

Sen känner man sig ändå maktlös när Alecta spelar bort 50% av pengarna i tveksamma investeringar.

1 gillning