Frågor kring flytt av tj-pension till Avanza - struktur på konton

Hej,

Nu har jag och min sambo bestämt oss för att flytta över våra respektive gamla tjänstepensioner till Avanza, är 51 resp 60 år, så det har blivit lite grann.
Men några funderingar innan vi gör detta.

• Finns det någon nackdel att ha för stora belopp hos ett bolag tex Avanza? Tänker jämförelsevis med insättningsgaranti för vanligt sparande.

• Ska man dela upp pensionerna i flera pensionskonton hos Avanza för att kunna ta ut från ett konto i taget? Vad kan då vara lämpligt belopp per konto, kan 500 000 kr vara rimligt?

• Min sambo som är 60 år (kommer jobba minst 5-10 år till) har en Traditionell försäkring resp. alternativ tjänstepension som betalas ut livsvarigt. Är det dumt att flytta dessa? Kostar det mer än det smakar?

Hoppas någon vill sprida lite ljus över mina frågor :wink:
Hälsningar Monica

Avanza föreslog att jag inte slog ihop mina konton av den anledningen, men jag valde ändå att sätta ihop alla till ett när jag tog dem till Avanza för att förenkla ombalanseringen. Som jag tänker nu kommer jag ta ut pengarna på typ 5 år om det går skatteeffektivt, så att jag får kontroll över dem, så för mig kändes det bäst att få ihop dem.

Jag tror inte du kan välja beloppen själv, men du kan välja slå ihop med annat befintligt konto, eller skapa nytt konto för varje pension du flyttar dit, så beloppen är som de är. Kolla detta med Avanza för säkerhets skull, jag är inte säker. Posta gärna svaret här om du frågar dem.

Tänk på när du slår ihop dem att det är arbetsgivaren som äger det befintliga kontot som kommer äga det även efteråt, så du kan välja vilken av flera arbetsgivare som står som ägare på kontot genom att slå ihop åt rätt håll. Vem som äger kontot spelar roll när du flyttar kontot någon annanstans, eftersom den arbetsgivaren måste skriva under på flytten. Eftersom vissa arbetsgivare kan vara motsträviga, och försöka hålla konton i gisslan hos en viss leverantör, så kan man på det sättet bli av med kopplingen till jobbiga tidigare arbetsgivare.

1 gillning

Tack Axr, speciellt kring upplysningen om att man kan tänka strategiskt när det gäller att slå ihop konton och utgå ifrån den lämpligaste arbetsgivaren. Bra!

1 gillning

Efter att ha pratat med Avanza har jag lärt mig att om man flyttar över en pensionsförsäkring så kan man inte dela upp den i två på Avanza. Kan bara flytta den i sin helhet.
Däremot kan man precis som du skriver, slå ihop flera till ett pensionskonto hos Avanza.

1 gillning