Strategi tjänstepensionsflytt?

Hej!

Har idag många flyttbara tjänstepensioner med fribrev hos ett antal pensionsbolag. Planerar att flytta allt till Avanza och/eller Nordnet.

Söker råd vad gäller,

• För- och nackdelar att dela upp 50/50 mellan Avanza/Nordnet? Eller att samla allt hos ett bolag?

• Antal pensionskonton med tanke på att ev. fördela på olika utbetalningstider & belopp? Kanske tillräckligt med två, dvs en livslång och ett att ta ut på kortare tid?

Tacksam för råd! :slightly_smiling_face:

Tror det är bra med fler än 2 konton. Har själv 4 tjänstepensionskonton hos Avanza och dessutom några som inte gått att flytta. Med flera konton går det lättare att planera/styra/optimera uttagen över uttagstiden och kanske skiftande pengabehov vid olika perioder. Det kan t ex vara gränser för statlig skatt som man vill ligga under eller att det händer saker under resans gång som gör att man vill/behöver planera om uttagen.

Ska man delta i många börsintroduktioner eller vill få tillgång till fler aktier/fonder finns det fördelar att dela upp det på både Avanza/Nordnet. Nackdelarna blir nog att det riskera att bli många små utspridda slattar som ger en sämre överblick av ens totala innehav. Sen OM det finns fasta uttagsavgifter när de väl ska börja tas ut kanske det är en ekonomisk nackdel att ha allt för många små tjänstepensionskonton med låga månadsutbetalningar istället för lite färre och större tjänstepensionkonton.

1 gillning

Tack för bra svar! Precis de överväganden jag funderar på, dvs flexibilitet i uttagen

Tack för bra svar! Jag tänkte mer på t.ex sprida risk, ev. förmåner vid att allokera ett större kapital hos en aktör, som private banking, bolån, etc. Entrélösningar är inte aktuellt hos någon av dem… :wink:

Kan vara bra att ha på två olika banker/försäkringsbolag mht motpartsrisk OM (osannolikt) något bolag går i konkurs, och trots omfattande skydd genom lagstiftning att man inte får tillbaka sitt värde på försäkringen. Kanske för peace of mind, att man inte lägger allt i samma bank.

Sen brukar det vara nästan omöjligt att samla allt på ett ställe ändå. Kollektivavtalade TP så styrs det av avtalet med val mellan 3-5 banker/försäkringsbolag.

Icke kollektivavtalade kan man flytta vart man vill (1) så länge de är flyttbara dvs tagna efter 1 juli 2007, och (2) att en tidigare arbetsgivare skriver under på flytten.

Man kan alltid prova att skicka in allt till Avanza med deras formulär och sedan se vad som kan flyttas. Därefter kan du bestämma dig om du vill ha en del på NN.

Pensionskonton läggs bara ihop från flera till ett om det är under samma avtal (dvs. samma kollektivavtal om så är fallet) OCH från samma arbetsgivare. Annars blir de ändå olika konton. Min fru och jag har 20 pensionskonton totalt sett, trots att vi lyckats konsolidera en del till ett konto.

Osäker på om man kan få andra fördelar genom att flytta TP till ett ställe. Kollektivavtalade TP är så prispressade att jag inte tror det finns mer marginal att bjuda på till kunder om de samlas till banken. Icke kollektivavtalade TP och IPS är kanske en annan sak.

Hoppas det ger något :slight_smile:

Bra input! I mitt fall är alla icke-kollektivavtalade från många olika arbetsgivare. Genomgånget av Avanza och enligt dem fullt möjligt att slå ihop till ett konto vid en flytt

Kanon! Du har kommit längre än vad jag förstod :blush::+1:

Då är det väl bara kvar beslutet om du vill splitta på det mellan Ava och NN. Kanske först kolla med NN att du får samma svar där?

Så kan du bestämma exakt hur du vill göra därefter.

Lycka till :slight_smile: