Flera pensionskonton hos Avanza

Hej! Över mina yrkesverksamma år så har jag haft olika arbetsgivare som använder Avanza som lösning för tjänstepension. Det har resulterat i att jag har 3 separata pensionskonton hos Avanza och ett 4:e som betalats in till från löneväxling.

Jag undrar om jag kan slå samman dessa till ett konto där jag samlar allt? Förstår att pengarna från löneväxling inte är under samma förutsättningar men de andra tre, hur gör man? Dock när man kikar inne på Avanza ser de alla 4 ut som samma kontotyp. Ser inga alternativ inne på Avanza att slå samman. Måste man kontakta supporten? Finns det någon särskild blankett?

Har inte svar på din fråga, men jag har sett det som en fördel att ha olika konton eftersom man alltid brukar behöva flytta alla pengar i ett konto om man byter pensionsbolag. Så med flera konton kan jag välja att bara flytta över en del av pengarna till ett annat bolag.

1 gillning

Tjänstepensionerna är kopplade till bolagen du fått dem ifrån.
Kan krävas tillstånd från dem att göra det du frågar efter.

Sen finns det fördelar med flertal konton vid uttag. Du kan, om du vill, välja olika datum för när du börjar ta ut för att kanske se till att du hamnar under statlig skatt.
Du kan även välja med arvsrätt och utan arvsrätt på olika konton beroende på din situation.

2 gillningar

Precis, själv har jag 10 stycken och tar ut 5 av dem på 5 år. Resten avvaktar jag med tills vidare. Får t.ex. se om det blir en sänkning av skatt på pension som diskuteras nu.

1 gillning

Det behöver vara samma ägare till de tre försäkringarna. Om det är du är det inga problem. Om dina förra arbetsgivare går med på att skriva över dem till din nya arbetsgivare (då kvarstår dem som tjänstepension) eller dig själv (om det är till dig blir det en privat pensionsförsäkring). En privat pensionsförsäkring ingår i en ev. bodelning.
Sen har @AimHigher en poäng att fler försäkringar gör det möjligt att göra mer detaljerade uttagsplaner.

3 gillningar

På tal om detta, har du koll på vad som händer om man har en tjp hos ett företag som läggs ner (på ett kontrollerat sätt) eller går i konkurs?

Den fortsätter som vanligt. Det kan bli tufft att flytta den. Jag har haft försäkringar där arbetsgivaren gått i konkurs och då skrev konkursförvaltaren på även om det var 10 år efter konkursen.

1 gillning

@AimHigher :

I mitt fall kunde försäkringen som ägdes av ett konkursat företag jag tidigare jobbat på övertas (många år efter konkursen) av min nuvarande arbetsgivare.

Hur det gick till i praktiken vet jag inte. Avanza höll i trådarna. Min insats var bara att muntligen fråga nuvarande arbetsgivaren om de kunde ställa upp på att ta över ägandet av försäkringen, och meddela det positiva svaret till Avanza.

3 gillningar