Flytt av tjänstepension mellan banker

Hej,

Gjorde en flytt av tjänstepension från en bank till en annan bank. Min tidigare arbetsgivare ägde tjänstepensionen men efter flytten så äger nu min nya arbetsgivare tjänstepensionen.

Får dom göra så eller blir det automatiskt så?

1 gillning

“äger” tjänstepensionen. Ursäkta vad menar du?

Din arbetsgivare äger inte din tjänstepension inte heller kan de tvångsförflytta den.

Jag tror inte “äger” är den korrekta termen.

Något förenklad förklaring som inte är 100% korrekt: Pensioner är ju i Sverige är en försäkring där en part står för försäkring och betalar premierna (ofta arbetsgivaren) medan det finns en annan förmånstagare (du / jag). När man flyttar en försäkring så måste man ju ofta ha arbetsgivarens tillåtelse och då blir försäkringen fri (och inte betalas in till mer). Dessa kallas ofta för fribrev.

Så jag tror att det är normalt förfarande det som du varit med om.

Det går att göra så när man flyttar. På Avanza kan man få det att hända om man fäller ihop flera pensioner i ett konto i samband med flytten. Jag gjorde så för att bli av med en gammal arbetsgivare som gått i konkurs, för att underlätta att få underskriften för ev framtida flyttar.

1 gillning

Jo, det tror jag de gör. Går jag in på min bank och tittar på mina tjänstepensioner, så står det: ”Ägare: arbetsgivare”.

På mina privata pensionsförsäkringar står däremot jag som ägare.

3 gillningar

Det är lite olika. Ofta om det är små belopp så verkar det som att de kan slås ihop med andra. Frun har fått det så på Avanza.

Jag har fått nej på flytt för arbetsgivaren säger att de då inte kan hålla reda på kapitlet. Om de inte har spårbarhet så riskerar AG att jag efter 20 år typ säger att de inte betalat in. Kan de inte bevisa att försäkringen finns för mig med rätt inbetalt belopp så kan de bli ersättningsskyldiga. Därav att en del bolag nekar.

Min anekdotiska erfarenhet är att mindre belopp och små arbetsgivare oftare går med på flytt och struntar i sammanslagning eller ej. Stora bolag och större summor verkar oftare bli nej på flytt. Anekdotiskt

Principen är rätt. Försäkringen ägs av AG. Jag är förmånstagare den dagen det betalas ut. Först då är pengarna mina.

1 gillning