Har en fundering kring konsekvenserna på kort och lång sikt av att flytta en tjänstepension och i samband med det ”överlåta den till mig själv”.
Bakgrunden är att jag har en gammal tjänstepension jag precis försökt flytta från SEB till Avanza. Fick då följande från Avanza:
Din gamla arbetsgivare har meddelat att de inte tilläter flytt av tjänstepension för tidigare anställda. Det gär ändå att fortsätta med flytten men då måste du överlåta tjänstepensionen till dig själv.
Avanza skriver att det kan få oväntade effekter att göra så, bla skattemässigt om jag tar ut pensionen i utlandet?
Är det någon som antingen gjort detta, eller har mer info kring vilka konsekvenser en dylik flytt får?
Nej. Jag har inte frågat avanza om detta. Jag vände mig hit för att höra om någon av medlemmarna här gjort en liknande flytt och kanske redan påbörjat uttag, för att se om det finns erfarenhet och kompetens här. Som ett led i förståelsen kring vad konsekvenserna kan bli.
Hade väntat mig total tystnad eller konstruktiva svar. Inte ett sånt här icke-inlägg.
Skatterreglerna utomlands har jag inte koll på, men gjorde motsvarande överlåtelse då min tidigare arbetsgivare gått in i likvidation. Upplystes då av Nordnet att en tjänstepension som står på mig ingår vid bodelning, vilket en tjänstepension som står på arbetsgivaren inte gör. Din eventuella make/maka har således rätt till halva värdet på tjänstepensionen som står på dig vid eventuell skilsmässa.
Tack. Det är en konsekvens jag kan leva med, till och med se som positiv givet skillnaden mellan min och min frus framtida pension. Trots att jag överlåtit premiepensionen. I nuläget har vi helt sammanblandad ekonomi så det kommer inte vara ett problem så länge vi håller ihop.
Infon från Avanza är ju extremt vag. Svårt att gissa vad de menar. Och vet man inte vad de menar blir det svårt att ge råd angående konsekvenserna. Så jag hade börjat med att be Avanza om förtydligande.
Om du skriver över den på dig själv så övergår den från att vara en tjänstepensionsförsäkring till att vara en privat pensionsförsäkring.
Det innebär att den normalt sett ingår i en bodelning. Skattemässigt utomlands så kan olika typer av pensioner beskattas olika. Tex i Portugals gamla avtals så beskattades Allmän pension och kommunalt/regionalt/statlig intjänad tjänstepension med sink-skatt, medan övrig tjänstepension och privat pension var skattefri.
Finns det någon risk med att försäkringen är en tjänstepensionsförsäkring? Spontant “känns” det bättre att göra den privat om man kan. T.ex. den jag flyttade var intjänad när jag var 23-27 år gammal, arbetsgivaren likviderades sedan när jag var 35 och hade ~30 år kvar tills den ska plockas ut…
Kan en arbetsgivare som till exempel tas över av kriminella långt efter att man slutat på något sätt komma åt tjänstepensionsförsäkringen?