Tjänstepension måste flyttas årligen

Hej!
Företaget som jag jobbar på sparar idag tjänstepensionen hos SEB. Jag har bett om att få göra en flytt av min tjänstepension till Avanza, men fick då höra av vår ekonomichef att jag bara kan flytta det som redan är inbetalt och att nya inbetalningar kommer fortsätta göras till SEB. SEB tar ut en skyhög avgift för att flytta pensionen, så att göra det årligen blir ju inte ett alternativ.

Kan det stämma att företaget inte KAN betala till ett annat pensionsbolag pga ex. något avtal med en bank eller dylikt?

Känns ju supermärkligt att banken har tvärlåst min pension sådär.

Med vänlig hälsning,
Wicky

Det beror på vad de lägger i begreppet “kan”. De kan ju ha processer som hindrar dem (“enligt paragraf 1.2 så är det SEB vi ska betala till”), inte ha systemstöd för det (“går ej att välja Avanza i den listan vi har i vårt datorsystem”), en policy som säger nej (“vi har bestämt att ni inte får välja…”).

Men så klart kan de göra en överföring till avanza likaväl som till SEB. Det är ju inte så att det är en annan internetsladd från företaget som måste dras in för att få komma på avanza-internet och föra över pengar dit.

Jag tror det bästa vore att se det som att konceptet “kan inte” byts ut till något mer rättvisande “vill inte”. Dvs de är tillräckligt ointresserade/lata av att lösa problemet.

1 gillning

Det var lite så jag tänkte också, att det antagligen egentligen handlar om VILL inte snarare än KAN inte :wink:

Om du ens kan flytta kapital från den de sätter in på, medan de fortfarande sätter in på den, så är de mer samarbetsvilliga än de flesta andra arbetsgivare. Jag har aldrig hört att det går att flytta ut en pension betalningar fortfarande pågår på.

1 gillning

Fast detta får dom väl inte göra längre?
Det får väl Max kosta 800kr/försäkring och tillfälle sedan en lag kom för ett tag sedan, däremot så är ju 800kr fortfarande 800kr😊

1 gillning