Försöker få en lite mer samlad bild av vilka tjänstepensionsförsäkringar jag har. Har de rimliga kostnader, värt att försöka flytta osv.
Har nu kommit till en tjänstepensionsförsäkring som förvaltas via SEB, TryggPlan.
Ingen inbetalning sker längre då den tecknades av tidigare arbetsgivare.
Har någon här tidigare gjort någon uvärdering i om det är försvarbart kostnadsmässigt med flytt för att sänka de fasta kostnaderna? Är det andra fallgropar som man ska passa sig för?
Har 25 år plus till tänkt pension om det spelar in.
Hej, jag håller på att flytta SEB TryggPlan till Avanza för att minska 0.4% skalavgift till 0% det har tagit 4 månader och är inte klart ännu… När du säger försvarbart kostnadsmässigt, menar du flyttavgift ? (Den står Avanza för) Fondavgifterna kommer att halveras och skalavgift blir noll.
Tack för svar, ja jag tänkte på eventuell flyttavgift men även på hur det ”flyttbara kapitalet” beräknas?
Tror mig ha sett en avgift på förvaltat kapital om 0,65%, är det detta som är skalavgiften?
Låter ju inte bra att flytten tar så lång tid, har du någon uppfattning om vad som stoppar upp?
Det var lite längre än så, jag började processen i mitten på Mars Iofs ligger det fortfarande investerat i SEB, så jag gissar att jag inte förlorar nått under tiden. De har ringt ett par gånger och bett mig fylla i information of var pengarna kommer ifrån, standard dokument, ej är politisk person osv osv, så att de kan fortsätta “handlägga”. Det är nog så enkelt att de inte är jättesugna på att förlora sina vinstgivande tillgånar.
Yes det är det som är skalavgift (iaf det jag tror kallas så) ofta mellan 0.4% och 0.7%