Tjänstepension SEB - "avgifter inkl skatt"?

Hej bästa forumet!

Jag väljer att ställa min fråga här först innan jag frågar min bank :slight_smile:

Jag har min tjänstepension hos SEB och har haft den där i ett par år nu. Förra månaden bytte jag från deras fond “SEB Pensionsfond Sek - Lux” till 3st indexfonder, alla med avgifter under 0,5%.

Om jag navigerar på SEB internetbank enligt: ‘Pension & försäkringar’ > ‘Min pension och mina försäkringar’ > ‘Händelser’ och då tittar tillbaka på perioden då jag fortfarande hade den dyrare fonden “SEB Pensionsfond Sek - Lux” och kollar på posterna/uppdragen som heter “Avgifter inkl skatt”, så verkar den återkomma var 3:e månad och kostade mig 343 kr vid årets början. Sedan ökar beloppet med ca 30kr för varje gång (men det har väl att göra med att värdet ökar varje månad när min arbetsgivare betalar in tjänstepension antar jag? (Förhoppningsvis växer ju värdet pga kursutveckling också… :slight_smile: ))

Det jag undrar är, vad är det egentligen som kostar mig över 100 kr i månaden för min tjänstepension? Exakt vad ingår i uppdraget “Avgifter inkl skatt”?

Det låter som en skalavgift som SEB tar ut så att deras chefer kan få feta nackar…

Men det verkar inte helt klart vad den är om man gräver på SEB:s hemsida:
https://seb.se/privat/pension-och-forsakring/pensionsspara/tjanstepension-och-avtalspension/privatanstalld-arbetare-saf-lo/avgifter-och-skatter

Nordnet och jag tror Avanza har noll kronor i skalavgift. Men jag vet inte om du ens kan flytta, det beror på din arbetsgivare och ev. kollektivavtal.

1 gillning

Va!! Känner mig typ lurad just nu!
Blir inte denna avgift att betrakta som ganska dyr i det långa loppet?? (Jag har över 30 år kvar till pension…)

Är Avanza bästa stället att ha sin tjänstepension på? Ska kolla med min arbetsgivare på måndag om det kan flyttas dit isåfall, vet att vi förut fick erbjudande att flytta till SPP iallafall.

Första frågan blir snarare om ni har kollektivavtal och via den har någon valcentral eller liknande?

Sen som du ser om du klickar runt på SEB:s hemsida är det inte helt glasklart vilken avgift det är. Den kanske är noll, men samtidigt verkar den ju vara högre än noll ifall man har SEB via SAF-LO:s avtal om tjänstepension.

Tjänstepension är rejält snårigt. Samt ja, på lång sikt blir såna avgifter sjukt mycket pengar. För att inte tala om procentuella avgifter som banker/rådgivare gärna tar ut. Det låter lite men över tid blir det snuskigt höga summor pengar för korta “rådgivningsmöten”.

2 gillningar

Återkoppling (ca 2 år senare… :rofl:) Vi har inget kollektivavtal hos min arbetsgivare så jag flyttade över min TJP till Avanza våren 2022 och där ligger den idag och växer fint utan skalavgifter :slight_smile:

1 gillning

Det finns tre delar den kan bestå av:

• en årlig fast avgift för själva försäkringen
  • en årlig rörlig avgift för själva försäkringen
  • avkastningsskatt för pensionsförsäkringar (betalas hos alla, även Nordnet och Avanza), brukar dras i januari varje år.

Om du loggar in på SEB och under ditt konto väljer dokument och sen årsbesked fondförsäkring så ser du vilka avgifterna är. Här tex mitt utdrag från min svindyra icke-kollektivavtalade pensionsförsäkring. Tror inte att jag behöver säga att den satte jag på utbetalning så fort det bara gick.