LF erbjuder gratis flytt av tjänstepension och upp till 3% bonus. Gäller bara tjänstepension utan kollektivavtal. Någon som nappat på erbjudandet? Finns det några nedsidor med erbjudandet?
Småspararguiden har analyserat det hela
Kommer en ny lag 1 april om att bolagen inte får ta mer än Max 600 kr i flyttavgiften så det gör LF erbjudandet rätt meningslöst.
Dessutom tar LF 0.2% i kapitalavgift så mitt val faller på Avanza (0%) så jag kommer att flytta mina tjänstepensioner dit (de som går att flytta). Tycker även att Avanza har många andra fördelar både under förvaltning och under uttag.
Lycka till! 
Gratis är väl bättre än 600kr? 
Kapitalavgift var ju lite sneaky. Men får man 3% i bonus så tar det väl ett tag innan den vinsten äts upp av kapitalavgiften?
Jag kommer inte att hoppa på erbjudandet då jag precis omplacerat tjänstepensionen. Men det låter ju onekligen bra vid en första anblick.
Nej inte riktigt så. Flyttavgiften är en engångskostnad.
Kapitalavgiften äter av ditt kapital varje år.
Även om 0.2% är lägre än det jag har idag (0.45-0.6%) så föredrar jag 0% varje dag i veckan 
Det är lätt att tro att 0.2% är lite. Men för många blir tjänstepensionen ett stort kapital.
Tänk 0.2% på 1 Mkr => 2 000 kr/år.
Säg att det ska stå där i 20 år => 40 000 kr i kapitalkostnad.
Mer i kapital och längre tid kostar såklart ännu mer.
Så därför tar jag hellre en max avgift på 600 kr per konto som flyttas 
Dessutom har Avanza andra fördelar (inte tittat på Nordnet men härt att de har något liknande):
- Massor av billiga & bra fonder OCH 0% i kapitalavgift.
- Man får investera både i fonder, aktier och ETFer under förvaltningstiden (bara fonder hos andra). När uttag startar får man bara ha fonder även på Avanza.
- Man kan själv styra vad som ska tas ut under uttagsfasen. Tex efter en börskrasch så kan man sälja av räntefonder och inte aktiefonderna som gått ner mycket. Pensionen tas från likvidkontot så man får tajma försäljningarna till när pensionen dras. Om man inte bryr sig en månad så säljs det av enligt fördelning. Hos andra säljs det enbart av enligt den fördelning man har - man kan inte påverka.
- Mellan år 5 och år 6 kan man ändra uttagstiden. Dvs du kan “front load” på pensionen. Hos andra är det så att när man väl valt och startat uttaget kan man inte ändra något. På Avanza, kan du tex. börja med uttag under 10 år. Efter 5 år har du plockat ut hälften av pengarna. Då kan du mellan år 5 och 6 änddra utbetalningstiden till tex 20 år. På så sätt får du ut mycket i början när man är “pigg”. Såklart måste man räkna på det ordenligt m.h.t. skatter etc. Men som ett exempel.
Det är väl det som kallas att vara kundvänlig och varför banker som Avanza (och Nordnet) drar till sig så mycket kapital. Man sitter inte med en massa tung administration av historiska skäl.
Dock ska sägas att min bild av LF är bättre än andra, så det är grader i helvetet 
Lycka till! 
Av egen erfarenhet vet jag att LF inte har världens bästa fondutbud. Funderar på att flytta från LF till Avanza.
Om du har 1 Mkr i kapital så får du 30 000kr i bonus. Enligt ditt exempel tar det väl 15 år innan avgifter börjar äta av kapitalet? Då kanske man redan flyttat sitt kapital till Avanza som du planerat…
Jag säger inte att jag vet, så rätta mig gärna om jag har fel.
Jag kommer som sagt inte att flytta själv men bonusen låter ju onekligen som ett bra erbjudande i mina öron. Inget säger väl att man inte kan flytta igen om ett par år?
Ah, du menar en ”hit and run” - ta de 3%en och sedan flytta igen. Mmm, kanske men frågan är vad de detaljerade vilkoren är. Blir man upplåst i många tex. Sånt får man nog ta reda på först. Hittar inga detaljerad vilkor men misstänker att LF inte gör något misstag utan räknat ut att det lönar sig för dem.
Sen är det ju inte så lätt att flytta tjänstepension, inte minst att tidigare arbetsgivare ska godkänna flytten eftersom försäkringen är i deras namn. Så jag nöjer mig nog med att flytta en gång till Avanza 
På det lär jag spara flera hundra tusen kronor närmaste årtionden genom att få från 0.6/0.45% till 0% plus billigare fonder. Så det är värt jobbet och blir nog en väldigt bra timpenning 
Vilka fonder saknar du på LF pension utbud?
Man låser upp sig för 3 år. Men den verkar inte kosta något vad jag kan se. Inte mer än fondavgift för de fonder man väljer. Bra info i Småspararguidens blogginlägg i länken från @Holger ovan.
Det var ett tag sedan jag kikade. Om jag minns rätt var det i alla fall ett antal Spiltanfonder. Högst osäker på om de ens erbjöd LF Global Indexnära.