Flytta TJP nu eller vänta?

Har en icke kollektivavtalad tjänstepension hos Länsförsäkringar. Jag har den hellre hos Avanza för mer kontroll och möjligheter.

Bör jag flytta den nu eller vänta tills börskraschen? Flytten tar väl ändå ett bra tag?

Vad vore värdet i att vänta?

Är den ens flyttbar enligt avtalet och hur lång tid förväntas flytten ta?

Man står utanför marknaden?

Japp, tog ett tag för min gamla arbetsgivare att fixa men nu kan jag flytta den.

1 gillning

Då missförstod jag kanske, du skriver flytta från en aktör till en annan. Om du har TJP på ena eller andra på vilket sätt skulle det innebära att du står utanför marknaden?

Det är lite det jag undrar..

1 gillning

Jag flyttade från SHB till Avanza tidigare i år, det gick snabbt och smidigt.

Du tänker väl inte försöka tima marknaden?:sweat_smile::wink:

vem vet.. du kanske hamnar utanför marknaden mitt i en krasch :wink:

Även om flytten tar 1-3 månader så kommer du inte stå utanför marknaden så länge. Det är pappersvändning hos Länsförsäkringar som kommer att ta tid, men tror inte de säljer förrän typ ett par dagar innan likviderna förs över. Så var det i alla fall när jag flyttade från Nordnet till Avanza nyligen.

1 gillning

Närliggande fråga; Står man utanför marknaden om man flyttar en ISK?

Aha, finns ju viss risk då men omöjligt att timea. Är cynisk och gissar att det tar flera månader för att LF ska kunna klämma ur lite fler avgifter bara.

Nej, inte om man kan flytta innehaven. Flyttade några ISK från Handelsbanken till Avanza, där gick det bra att flytta värdepapper, men inte fonder, utan fonderna skulle först säljas innan saldot flyttades. Då föredrog jag att sälja själv och flytta manuellt (men straffas med dubbel ISK-skatt ett kvartal).

Gör flytten direkt.

När jag flyttade min från AMF till LF så stod man aldrig utanför marknaden, dock tog de typ ett halvår.

Sådär ja, då har LF äntligen inlett flytten sedan jag begärde flytten i oktober. Snabbt går det då inte..

1 gillning

Det känns som att det behövs lagstiftning kring detta med ett sänkt maxtak för hur lång tid en pensionsflytt får ta.

Erbjuder företag sådana här tjänster är det rimligt att de skyndsamt hjälper kunden om denne vill byta.

Det är dåligt för konkurrens och prissättning på marknaden om det är svårt, krångligt och evt. dyrt att byta.

Håller med. Jag bytade jobb för ganska exakt ett år sen, tog 6 månader (och tjat) på min gamla arbetsgivare att avsluta min gamla så jag kunde påbörja flytten i oktober som nu tagit ett halvår till.

Fattar att folk inte orkar göra det och glömmer bort det.

Jag gjorde flytt i oktober 2024…. Mitten av januari 2025 var pengarna inne i LF Fondförsäkring…precis innan den dåvarande toppen var nådd och tullhysterin tog fart….

Ja, det är alldeles för segt system att det ska behöva ta månader….

Ja och nu har min gamla chef på gamla jobbet bytat jobb också så nu hade det troligtvis varit ännu jobbigare att lyckas flytta den.

Men jag tröstar mig lite nu med att jag kanske lyckas tajma börsen.