Mina flyttar tog 3-4 månader, tror det är rätt vanlig tidsram.
Är troligen manuella rutiner, gamla riktlinjer, juridik och skrufs inblandat. Sen är det nu semestertider, så man får nog lägga på ett par veckor extra.
Tjänstepensioner är tyvärr inte som ISK.
Ändå är det oftare snabbare än ett ärende hos Försäkringskassan.
Tog mig runt 6 månader, fast du är aldrig utanför marknaden så de behöver du inte oroa dig för, du får meddelande när det är flyttat men ja du får nog lugna dig något
Samtidigt är jag som kvarvarande sparare mindre intresserad av att mitt bolag ska lägga en massa resurser på att dessa digitala nomader ska hoppa runt bland olika bolag. Snabbt ska det gå utan att behöva ta ansvar för sina kostnader.
Du får väldigt gärna visa vart jag sagt det där? Tycker att det var ett onödigt påhopp.
Att det är lätt att flytta i ett system säkerställer att varje förvaltare hela tiden gör så bra jobb som möjligt. Även för befintliga kunder. En inlåsning är endast gynnsam för förvaltaren.
Det är nog även därför merparten av dem envisas med att bekräfta mottagandet av flyttbegäran med snigelpost (även om samma bolag inte har några som helst problem att skicka annan post genom Kivra). Det vinner dem lite tid.
Är mitt inne i en flytt och såhär någon månad in har de antagligen inte ens börjat med arbetet eftersom de påbörjar flytten först när de har ”administrativ möjlighet”… Känns väldigt 2026!
Vet inte om det är det som pågår här för dig men om någon av de som tidigare arbetat på vårt företag (som jag är VD på) vill flytta sin pension så får jag alltid en bunt, ibland obegripliga, dokument som ska signeras högt och lågt.
I vissa fall vill dom även ha flera intyg bifogade samt ytterligare att någon i styrelsen signerar. Skulle säga att 3/4 av alla fysiska brev jag får handlar om detta och det tar i ärlighetens namn rätt mycket tid och är lätt att missa.
I min mening är systemet absurt och föråldrat. Tycker inte att det är konstigt att det tar lång tid.