Byte av fondbolag ITP1

Hej,
jag överväger byta fondbolag från SPP till LF(primärt global index) i min tjänstepension, ITP1.

Det står på Avtalat. se att fondbytet tar ett par månader men inget om hur länge pengarna ligger oinvesterade/utanför marknaden i samband med försäljning och nyinköp.

Vet något hur detta fungerar?
Stort tack på förhand.

Mvh
Marcus

1 gillning

Jag har för mig att pengarna inte ligger utanför marknaden (kanske nån enstaka handeldag när själva bytet faktiskt sker). Men det kan vara ett par veckor/månader där du inte kommer åt att se innehavet när man har aktiverat bytet.

1 gillning

Min känsla är densamma som @MattiasA90 att det handlar om några enstaka dagar. Sen kan man ju undra hur det kan ta så lång tid att administrera en flytt.

Om du orkar, ring / mejla Avtalat för att få mer detaljerad info. Hade varit intressant att veta om du orkar återkoppla.

2 gillningar

Jag har nyligen bytt själv, och på Avtalat står det att jag är på steg 4 av 6. Enligt informationen kommer bytet vara klart den 10 februari, så det ska stå där på Avtalat.se.

Jag har valt att byta från traditionell försäkring till fondförsäkring hos LF, och jag valde deras LF Global Index till 100%.

ITP-avtalet är väldigt bra, eftersom det inte finns några fasta avgifter eller kapitalavgifter. LF Global Index har dessutom en rabatt på avgiften till 0,07%. Den enda avgiften som tillkommer är den årliga avkastningsskatten, vilket inte är så mycket, eftersom den ligger under ISK-skattnivån. De tar bara 15% i skatt på statslåneräntan, vilket är lägre än de vanliga 30% som gäller för andra investeringar.

Det enda som är tråkigt är att man kan endast ha 50% i fondförsäkring och resten måste vara i en traditionell, men om man kan löneväxla så är det ingen problem, eftersom det gör att man kan sätta in större delar i fondförsäkringen och på så sätt maximera avkastningen på lång sikt.

1 gillning

Kan man välja bort traditionell försäkring? Jag trodde man var tvungen att ha åtminstone 50 i traditionell och möjlighet att placera resten hur man vill. Hur gör jag? Vill absolut inte ha traditionell försäkring eftersom den ger sååå mycket sämre avkastning.

Det är endast på ITP du inte kan välja bort, medan du på alla andra former av tjänstepension har möjlighet att lägga hela din tjänstepension på valfritt sätt.

1 gillning

jag bytte SAF LO i oktober så inte riktigt samma, men tror på samma att man aldrig ligger utanför marknaden. Inflyttat kapital dök upp efter ca 3 månader, och kort efter kom en mindre klumpsumma som är mer än normalt vid månadsinbetalning, så allt kommer nog se rätt ut bara man ger det lite tid.

Min fondförsäkring dök upp i banken långt innan kapitalet hittat fram

Fick du avkastningsskatt och fast avgiften på 40kr direkt? SAF-LO har ett fast avgift på 40 kr per år har jag för mig.

Begärde flytt från Futur pension till LF den 30/11 pengarna fanns hos LF den 20/1 däremot 1 konto med återbetalningsskydd tog lite längre tid innan pengarna var över typ 2-3 dagar ytterliggare.

Fick du betala flytten?

Nej. Stämmer inte. T ex har alla statsanställda PA16 där minst hälften placeras i traditionell försäkring (Kåpan).

1 gillning

Tror du får läsa igen.

Jag tror att det var citatet nedan som @IngvarH inte riktigt höll med om:

Precis. Håller inte med alls eftersom det är fel.

Jag har också en del PA16 och där kan jag inte flytta allt till fondförsäkring heller. En den är låst till traditionell försäkring.

Ja, och man kan inte ens välja bolag.

Nej det verkar tyvärr vara helt låst, den förmånsbestämda delen. Dessutom sjukt dålig information och insikt vad den delen faktiskt ens investerar i…

Att man inte kan välja bort betyder att traditionell försäkring är låst, alltså 50% av tjänstepensionen, och det enda man kan göra är att välja en annan traditionell försäkring för den delen som inte går att byta till fondförsäkring.

Nej ingen flyttavgift