Flytta tjänstepension från AMF trad till LF fond?

Hej, jag har under de senaste 17 åren haft tjänstepensionen hos AMF i en traditionell försäkring. ca 209 000 har betalats in och värdet är idag 336 000. En utveckling på ca 60%. Jag vet inte vad som är en realistisk förväntan på värdeutvecklingen men jag hade kanske trott att det skulle vara bättre än vad det är. Efter att ha lyssnat på RT podden ett par år och fått en massa bra råd om mitt vanliga sparande är det dags att ta tag i pensionen.

Jag kan flytta nästan allt jag har hos AMF till Länsförsäkringar fondförsäkring där jag redan idag har en tjänstepension från en tidigare arbetsgivare.

Jag är införstådd med att det i AMFs traditionella lösning kanske finns ett belopp som är garanterat livet ut men jag har kommit till insikt att pensionen spelar mest roll de 5-10 första åren som pensionär. Sedan är många för trötta eller sjuka för att resa och göra annat skoj så jag satsar på att ta ut all tjänstepension de första 10 åren som pensionär.

Vad hade ni gjort i min situation?
Jag är sugen på att ta lite mer risk med mitt pensionssparande eftersom jag har 20 år kvar till pensionen. Mitt övriga sparande växer bra men är än så länge ganska begränsat. Men jag har en bostadsrätt i Stockholm som på sikt kommer vara lite för stor och jag räknar med att kunna frigöra en del kapital den dag jag går ner i storlek så jag har även där en liten “pensionsförsäkring”

Välkommen till forumet.

Har du ITP1 eller vilken?
Jag har ITP2 och min ITPK del har jag flyttat från AMF traditionell till Länsförsäkringar fondförsäkring.

1 gillning

Hade SAF-LO från min tidigare arbetsgivare, den flyttade jag till LF.
Med mitt nuvarande arbetsgivare har jag ITP1, den flyttade jag 50% till LF.
Tänkte köra LF GLOBAL INDEX på allting.

Har 35 år kvar till pensionen lol.

1 gillning

Tack !
Det mesta är i ITPK. Jag har 13 000 i ITP1.

1 gillning

Jag har gjort precis en sådan flytt som blev genomförd i juni i år. Sedan dess har ökningen varit 14 % :heart_eyes: Jag har ungefär samma belopp som du har, men jag har en mycket större tjänstepension på andra ställen som jag har flyttat till traditionell försäkring inför pensionen. Så det här är något av min leklåda i tjänstepensionerna.
Men med 20 år kvar till pension finns ju ingen anledning att ligga kvar i traditionell om du är riskvillig. Det ska till mycket för att tappa kapital totalt sett över 20 år.

2 gillningar

Går det verkligen att flytta tjänstepension från trad till fond-försäkring?

Ja där man har valet. För min del måste jag göra flytt i avtalat.se en del har Fora.

Hej.
Jag tänker flytta min ITPK till Länsförsäkringar och 100 % till fonden Länsförsäkringar Global index. Om jag förstår det rätt så gör jag så här:

1. Logga in på Avtalat och anmäl flytt av ITPK till Länsförsäkringar.
  2. Anmäl även flytt av nya inbetalningar till LF.
  3. Vänta.
  4. När det är klar blir det automatiskt LSs entrélösning .
  5. Därefter kan jag logga in på LF och ändra fördelningen till 100% LF Global index.
    Korrekt?
    Smart?
2 gillningar

Jag flyttade min SAF-LO från AMF till LF, start oktober, allt klart i januari.

Jag gick in tidigt och valde önskad fördelning innan kapitalet syntes i banken.
När kapitalet kom in fördelades det direkt enligt min fördelning, dvs jag hade aldrig entrélösningen.

Så ett tips kan vara att ändra önskad fördelning tidigt då det kan komma in rätt från start enligt ens önskemål.

Så gjorde jag med.