Fick idag en bunte i mina ögon väldigt konstiga brev från Skandia försäkring.
Har genom åren samlat ett gäng tjänstepensioner genom olika anställningar.
Håller nu på att flytta sju stycken från Skandia och SEB för att samla ihop dem hos Avanza. I måndags ringde en tjej från Skandia och undrade om jag fortfarande ville flytta vilket jag ville.
I dag kom det brev om att flytten kan göra men först måste jag göra en hälsoundersökning.
Det är en väldigt ingående häsloundersökning som ska göras hos läkare. Det ska tas tester på urin, klämmas på mjölte, hiv-prov, diabetes-prov, syn-prov och en massa annat. Har nog aldrig tidigare i livet fått en sådan ingående kontroll. Jag hade förstått det om jag skulle teckna en ny försäkring.
Är det normalt att man måste göra en sån här undersökning när man ska flytta FRÅN Skandia?
Någon annan som varit med om detta?
Spontant känns det som att Skandia gör allt de kan för att försvåra flytten men en undersökning som kostar ett antal tusenlappar och som man måste boka tid för hos privatläkare, kan tänka mig att många ger upp när de ser brevet.
Haha, låter precis som vad @JFB var med om fast när han skulle flytta ifrån SPP.
Jag förstår inte heller hur det kan motiveras. Håller med om att det bara känns som att de lägger på random trösklar för att folk inte ska orka flytta.
När du lämnat in det där kommer de be dig skriva högskoleprovet och springa ett maraton.
Vem är mest uthållig? Du i din vilja att slippa hundratusentals kronor i skalavgifter, eller banken i sin vilja att få skalavgifterna.
Japp! Hälso och läkarundersökning är sista försvarsmuren mot flytt. I mitt fall från SPP.
Kolla nästa RT avsnitt med SPP. Inte ens kvinnan från SPP visste om det.
Så här sa hon till Jan B se fetstil …
Jag hade kunnat förstå att undersökning krävs för
en försäkring med någon form av sjukförsäkrings moment
Och av företaget man flyttar till (inte från)
Men handlar det om TP som är i ”fribrev” alltså inga pengar går in längre så är det ju bara ett kapital. Svårt att förstå kravet då.
Sen sa de till mig att det var pga av att jag inte hade återbetalningsskydd och istället fått arvsvinster. Det begriper jag inte alls hur arvsvinster kan påverka.
Vi får se vad SPP damen kommer tillbaka med
Misstänker dock att det bara är att göra det
Hållit på länge att få tag på blanketterna så jag vet vilka undersökningar som krävs. Är inte på bostadsorten under en längre tid så försöker göra det där jag är. Svårt att få frågan förstådd. Svårt boka tid när man inte vet vad som ska testas. Klar förhalningstaktik.
Jag har genomlidit hälsodeklarationshelvetet på SPP och efter att dokumenten slutligen godkänts genomfördes flytten.
Jag var så heligt förbannad och känslorna svängde mellan att dessa människor ska inte ha tillgång till min hälsohistorik och att jag ska inte låta dem vinna. Till sist valde jag att ge dem det de efterfrågade.
Nu är jag fri, men det känns som att jag har blivit utsatt för ett kroppsligt övergrepp.
Och någonstans på SPP sitter det förmodligen fortfarande människor som anser sig ha ett befogat intresse att ha tillgång till min hälsohistorik, trots att jag inte längre är kund hos dem.
SPP kan fetglömma att teckna pensionsförsäkringar på ett företag där jag har något som helst att säga till om.
Är inte detta standard hos de flesta försäkringsbolag?
Om du har fått ta del av arvsvinster och nu vill flytta, så vill bolaget kolla om du är “sjuk” eller “frisk”. Är du tillräckligt “sjuk” så beviljas kanske inte flytten eftersom dina pengar när du dör tillfaller andra som inte heller har återbetalningsskydd. För de som inte har återbetalningsskydd är det ju bra om en massa “snart-döingar” inte heller har det, i samma bolag.
Jag trodde nästan detta var allmänt känt, eller också är den anledningen jag nämner ovan helt fel…
Jag tror du har rätt i att så går argumentationen från försäkringsbolaget mht arvsvinster.
Sen tycker jag väl att en egen hälsodeklaration borde räcka med rimlig kontroll av bolaget. Inte 5th degee läkarundersökning värre än om man ska med NASA på utflykt i rymden
Det som gör detta extra spännande är att flytt inte är ett problem för kollektiv avtalade pensioner utan bara för de ”dyra” icke kollektiv avtalade pensionerna där bolag och rådgivare sitter och mjölkar pengar.
En annan sak som gör det väldigt spännande är att damen från SPP som @janbolmeson intervjuade tyckte det lät jättekonstigt mht hälso/läkar-undersökning som krav vid flytt. Internt hade hon inte fått svar till intervjun, men skulle återkomma därefter. Detta avsnittet ligger i pipelinen, kommer kanske om 1-2 veckor. Märkligt att de inte har koll på detta inom industrin om det är vanligt förekommande.
Jag ringde Konsumenternas I veckan för att höra vad de visste. Deras svar var att vissa bolag kräver hälso- och i värsta fall läkarundersökning vid flytt. Det beror på deras policy, som man tyvärr inte har tillgång till. Alltså inget förankrat i lag utan något form av egenbestömd praxis inom bolaget som man inte ens kan kontrollera om det verkligen är i deras policy. Jag är inte helt säker på att den är förenligt med GDPR som ju kommit på senare år. Såklart, är det ingen som ifrågasätter så rullar det på. De tjänar ju mer på att göra det svårt för en, i bästa fall att man inte orkar flytta till ett billigare och bättre alternativ.
Alltså, jag håller mig sunt skeptiskt till varför detta verkligen bara krävs för viss pensioner som bolagen tjänar mycket pengar på.
Jag har sedan 2010-2011 försökte flytta en liten ”avslutad” försäkring från Skandia till Avanza. Det är oerhört märkligt vilken uthållighet de uppvisar.
Min FD arbetsgivare (som nu inte finns längre utan är något slags holding-bolag) verkar ha tröttnat.
Allt det här gav mig en sådan skepticism till TJP så har varit utan i 10 år.
När jag tecknade livförsäkring på Skandia så skulle de ha in så mycket journaler att det är galet. För en försäkring på typ 400k.
Jag för därför ett lågintensivt krig mot Skandia och har därför alla minna BankID från dem trots att mitt engagemang är så litet där att det inte är lönsamt för dem. Har tidigare också gjort alla mina utlandsbetalningar via dem.
Att läsa det som står här gör mig inte direkt mer välvilligt inställd till dem.
Försäkringsbolagen gör vad de kan för att hålla kvar försäkringarna, men en fysisk undersökning har jag aldrig varit med om, däremot tio-sidiga hälsodeklarationer inkl. fullmakt att de får begära ut alla mina journaler. Det har skett vid flytt från Länsförsäkringar → Nordnet (en alternativ ITP) samt för att förkorta utbetalningen på en privat försäkring hos Folksam från livsvarigt till fem år (de ville väl försäkra sig om att jag inte skulle dö inom fem år så de skulle förlora pengarna). Skälen var då att jag inte hade återbetalningsskydd och om det var så att jag skulle dö under tiden det fanns kapital kvar i försäkringen så skulle det inte tillfalla deras försäkringstagare utan försäkringstagarna dit jag hade flyttat. Fast jag kan tycka att det borde jämna ut sig med tiden, man tappar några kunder och man får in några nya.
Ett alternativ är att kolla med Konsumentombudsmannen vad den tycker om det hela. Någonstans borde det finnas en skälighetsprincip och att en fysisk undersökning borde kunna anses oskälig.
Jag lider med dig och @JFB det är ju jäkligt surt att behöva göra sig det omaket och lägga ut den kostnaden. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!
Sedan tidigre finns det ju specialicerade motagningar för olika former av läkarintyg, (taxiförare, dykare, piloter m.m.). De kände till det här med flytt av pension och kan fixa det. Man får se det som att det fötts en ny bransh
2500 kronor kostar det.
Återkommer när den är inskickad med hur det går om de går med på flytt.
Kan tillägga att jag har TJP från samma arbetsgivare fast från SEB och där var det inga problem, kom ett brev om att det var tråkigt med flytt och att om jag vill ångra mig ska jag höra av mig innan ett visst datum.
Nej, det är bara för icke kollektivavtalade = dyra försäkringar som de håller på med detta. Jag har aldrig haft något problem med kollektivavtalade- det bara görs - sannolikt för att sånt här förhandlas bort.
Jo det tror jag tyvärr att det finns. Ju mer vi inte tror det finns desto större risk det sprider sig. Varit allehanda skandaler senare åren. Risken är störst när det är monopolsituationer.
I detta fallet så kan nog bolagen gömma sig bakom en policy. Problemet är att den inte är tillgänglig för granskning av tex mig. Problemet är också att finstilta vilkor inte alltid framgår tydligt när ”köpet” sker, åtminstone inte förr. Så de kan göra lite som de vill gömda bakom en policy. Svenskt sätt för en form av korruption, om man ska vara lite elak
Vad var det som skulle flyttas? Tjänstepension fond?
Jag ska precis flytta en tjänstepension Fond från Skandia. Ger de mig den där härvan så flyttar jag bolån och hela familjen. Då blir det tack och adjö.
Kan vara intressant att höra vad personen från SPP återkommer med för svar. Risken är väl dock att det blir ett intetsägande sådant med hänvisning till nån policy (eller “industristandard”), som JFB pratar om. Såhär skriver AMF (i nån folder jag fick fram), rörande AMF Tjänstepension:
“För att skydda de sparare som inte har återbetalningsskydd för sitt sparande (försäkringar som erhåller arvsvinst) har AMF infört hälsoprövning i samband med utflytt från AMF. Klarar du inte hälsoprövningen innebär det att du inte kan flytta från AMF.
Av samma anledning förbehåller sig AMF rätten att begära en hälsoprövning från dig om du vill byta förvaltningsform inom försäkringsavtalet. Skulle det visa sig att du inte klarar av hälsoprövningen med godkänt resultat så kan du inte byta förvaltningsform för ditt intjänade pensionskapital.”
Med reservation för att detta kanske inte är relevant längre i AMF:s fall (folder från 2014).
Sen kan man ju som sagt ha åsikter om hur pass grundlig denna hälsoprövning ska vara. I större avtal tror jag exempelvis att det är vanligare att det förhandlas fram hälsoprövning, i de fall de kan vara relevanta, i stil med ett intygande om “full arbetsförhet”. Med betoning på “tror”…
Jag tolkar detta som att sjuka människor är förpliktigade att stanna kvar i bolaget och dö som en ersättning för de arvsvinster de fått genom åren, medan friska människor på nåder kan få byta bolag.