Hälsodeklaration vid flytt av pension FRÅN Skandia

Jag har bytt till återbetalningsskydd och fick fylla i en hälsodeklaration, men inte i närheten lika ingående utan mer ett par sidor med kryssrutor och listande av behandlingar/sjukhusbesök senaste åren tror jag

Snabbare än väntat!

I går och i dag kom pengarna in i tjänstepensionen hos Avanza, både från Skandia och SEB Av sju så är sex flyttade. Vet inte varför den sista ligger kvar, misstänker att det är pga konkad arbetsgivare.

Så nu har man lägre avgifter, nästan allt samlat och med alla undersökningar så vet man att man är frisk som en nötkärna.

Bara att låta pengarna ligga och bubbla i en indexfond ett tjugotal år då :hugs:

1 gillning

Samtidigt kan man väl förstå företagen i dessa frågor då de måste respentera alla sina kunder.

I dessa frågor handlar de om oss som sitter och tjänar pengar på att folk dör i förtid. För att företräda sina övriga kunder bör de säkerställa att kunder som lämnar inte gör det för att låta någon annan få arvsvinsten då de redan har tagit åt sig en del av kakan från arvsvinsterna.

Lite cyniskt men svårt att inte vara det i en bransch där kundernas framtida utbetalning till viss del beror på hur många som dör i samma generation i samma försäkringsbolag.

Obs, detta gäller bara TJP utan efterlevnad skydd.

1 gillning

Har råkat ut för exakt samma sak. Vilket företag använde du för hälsoundersökningen? Kan vara ett bra tips för mig :innocent:

Det här beteendet från Skandia gör mig ännu mer beslutsam att flytta ut pengarna. Har dessutom räknat på att jag tjänar in kostnaden för hälsoundersökningen på ett år.

Gjorde idag precis läkarundersökning för att flytta från SPP på Capio. Bara 3100 kr :slight_smile: Sen får vi se om min hälsa är bra nog att ”tillåta” flytten. Man vet aldrig. Bara tagit 4 månader så långt :joy:

Som @Tomas86 säger är det standard procedur vid större belopp (okänt var gränsen går) om man tagit del av arvsvinster dvs utan återbetalningsskydd.

Men man kan ju tycka att de få kroner det handlar om (ju yngre desto lägre belopp) skulle man kunna erbjudas att återbetala arvsvinsterna eller att ta smällen med läkarundersökning.

Att det sedan ligger i försäkringsbolagets intresse att hålla en kvar i en gammal dyr lösning blir ju frustrerande.

2 gillningar

Fast man har ju under hela försäkringsperioden satsat hela beloppet på att man själv inte dör. Jag har inte sett några rekommendationer kring pension om att t.ex. “Välj AMF för där dör många unga kunder” eller “välj inte Avanza för där dör inte lika många”, men det kanske finns sammanställt någonstans.

3 gillningar

Du har nog blandat ihop mig med någon annan.

Japp, skulle vara @tomas86 :grinning:

Jag stavar med ”h” också :blush:

Jepp, men vad säger att flytten inte är för att flytta pengarna till ett försäkringsbolag med lägre krav så du kan rädda pengarna till dina släktingar istället för arvsvinster?

Den möjligheten som försäkringsbolagen försöker skydda övriga kunder mot. Sen är det alltid en bonus för bolagen om de potentiellt kan behålla visa kunder om det blir för jobbigt att flytta.

Förvisso, men det känns som att försäkringsbolagen använder hälso/läkarundersökning som sista försvar för att mjölka kunder. Numera är det ju enligt lag Max 600 kr i flyttavgiften som tidigare var 2.5% för mig.

Kvar finns att jobba med att göra det jobbigt för de stackare som inte hade återbetalningsskydd, ofta på rekommendation att det inte behövdes. Rådgivare och försökringsbolag kan på så sätt låsa in kunder så gott det går. Brukar vara en dålig idé att behandlas kunder så :slight_smile:

Sen är det ju mycket konstigt att ett bolag kan hänvisa till en icke publik policy och påstå att för kapital över X Kr så måste man göra hälsodeklaration och över Y kr en läkarundersökning. De kan ju helt fabulera vad X och Y är eftersom de inte delger policyn.

Ytterligare ett stort frågetecken är hur deras gamla policys är förenliga med GDPR. Där vet jag att försäkringsbolag själva börjat undersöka. Alltså är det förenligt med GDPR vilka data man kräver in om ens hälsa (10 årig sjukvårdshistorik, blodprovs resultat, eventuella genetiska tester mm) och hur man sedan hanterar dem internt. Det kan ju bli mycket dyrt för de som bryter mot GDPR.

Jag hade mer förstått om det nya bolaget krävde någon form att hälsokontroll när man flyttade dit OM man ändrade från arvsvinster till återbetalningsskydd. Det är ju en konkret och uppenbar risk för det nya bolaget. Att det gamla bolaget kräver läkarundersökning för historiska arvsvinster känns mer som obstruktion för mig :slight_smile:

Försäkringsbolag borde kunna göra en deal mellan varandra att om man avlider tex inom 5 år så har de en modell för att kompensera varandra mht arvsvinster. Borde kunna regleras mellan bolagen. Och då kunna låta kunder flytta utan sådana krav.

Dessutom fungerar det ju för kollektivavtalade pensioner. Där finns inga sådana krav för att flytta. Därav min bild av att det bara handlar om obstruktion.

Mäklaren från Max Mathiessen sade att jag inte behövde återbetalningsskydd, vilket iofs kunde vara rimligt för decennier sedan då jag var singel. Men jag kom inte ihåg att han upplyste mig om kommande krångel vid eventuell flytt :thinking:

På den tiden var jag inte lika medveten om hur pensioner fungerade, men nu när de gör på detta vis kommer jag att lämna alla förehavanden där (transaktionskonto bl.a), bara synd att jag ligger kvar med pensioner som inte är flyttbara :unamused:

1 gillning

Nej. Något förenklat kan du bara be dem ta bort den information om dig som du behöver samtycka till från första början. Denna information behandlas med “samtycke” som laglig grund. Ett samtycke kan du ta tillbaka.

Information som de har om dig kan även behandlas med stöd av andra lagliga grunder än samtycke. S.k. “berättigat intresse” är nog relevant här. Det innebär att information som de verkligen behöver för att kunna upprätthålla sin tjänst / produkt / drift får behandlas utan ditt samtycke. Exempelvis får en hemsida logga användandet utan att du behöver samtycka till det och du har ingen rätt att bli bortplockad från dessa loggar, främst för att de finns där av säkerhetsskäl och kunna utreda eventuella brott och förhindra missbruk av tjänsten - och detta intresse står högre än den personliga integriteten (ditt personliga intresse).

Andra saker som du inte kan begära att de ska ta bort allt om dig är Klarna om du har obetalda fakturor, för de behöver den informationen för att kunna diva in pengar från dig. Precis som att du inte kan begära att bli glömd av polisen om du begått brott ( :wink: ) och jag skulle bli mycket förvånad om du kan be skatteverket glömma bort dig :rofl:

Ett försäkringsbolag lär kunna motivera att data om även historiska kunder kan vara relevanta för prissättning och erbjudanden om de åter igen skulle bli kunder (tänk: om du fått högre pris för att du missköter dig kan du inte bara bli glömd och gå med igen och få lägre pris!). Eftersom man i vissa fall i efterhand kan ha anspråk på ett försäkringsbolag kan det också vara så att de kan hävda att de måste hålla kvar din information en bra stund efter att du inte längre är kund.

1 gillning

Tack för info! Då ska jag definitivt åberopa det efter flytt :slight_smile: För att se vad som händer eller inte helt enkelt

1 gillning

Kanske trådlyft kan bli en framtida OS gren :slight_smile:

Många med mig verkar vilja flytta till Avanza, vet vi hur dom är med hälsodeklarationer osv om man någon gång i framtiden skulle vilja flytta FRÅN dom (eller motsvarande aktör som idag framstår som billigare och enklare men som kanske inte gör det i framtiden)?

2 gillningar

Vet ej. Men som jag förstår det är hälsodeklaration och ev läkarundersökning (större belopp) bara applicerbart i två fall

1. Trad lösning. Men det har ju inte Avanza eller Nordnet

2. Fondlösning där man avsagt återbetalningsskydd och därmed tagit del av kollektivets pengar i form av arvsvinster.

Tvåan låter för mig mest som en undanflykt för att göra flyttar komplicerade men vet åtminstone ett bolag som kör med det (SPP)

Jag tror också att det mest är ett problem för icke-kollektivavtalade TJP. I kollektivavtal brukar flytträtten vara ganska skyddad.

Man får nog lusläsa det finstilta i avtalet med sin bank för att försöka klura ut om de kan kräva hälso/läkar-undersökning vid framtida flytt. Jag skulle inte tro att Avanza / Nordnet håller på med sånt men man vet ju aldrig

1 gillning

Finansbranschen, när man tror att de inte kan hitta på fler sätt att vara sviniga:

1 gillning

Ett tips är att argumentera men framför allt fråga tufft utifrån GDPR. Vad är ändamålet med hälsouppgifterna? Hur kommer de att behandlas hos (även i mitt fall) Skandia? Hur långe behålls uppgifterna? Vad händer sen? Osv. Efter ett antal mejl fram och tillbaka fick jag ett “undantag” och fick flytta min tjänstepension trots att jag pga arvsvinster inte skulle få göra det.

Om det finns någon laglig grund för det vet jag inte, men rent teoretiskt skulle väl argumentet “erhållna arvsvinster” kunna jämföras med “erhållen ränta”, vilket förstås inte hindrar mig från att ta ut pengar från och avsluta mitt bankkonto.

1 gillning