Flytt av ISK med LF-fonder

Hej alla rikatillsammansare!

Påbörjade i Maj en flytt av min ISK från Nordnet till Avanza. Tänkte att det max skulle ta två månader, men tji fick jag på näsan (vid skrivande stund har det gått snart 4).

Delar av min portfölj har flyttats över, men Länsförsäkringar har enligt Avanza lite personal och höga volymer, så min LF-indexfond ligger i limbo på obestämd tid.

Har man som innehavare någon rätt i ett sådant här scenario? Mig veterligen är inte tiden en flytt får ta lagstadgad.

Själv har jag svårt att rekommendera flytt av värdepapper om portföljen innehåller LF efter den här erfarenheten :’).

(Har fonder från Swedbank, Danske Bank, m.m, och dessa överfördes utan konstigheter).

Välkommen hit :slight_smile:

Det var en tråd här på RT tidigare om samma problematik. Det kan säkert vara både volymer och semestrar som stör. Jag har själv flyttat ITPK pension under sommaren och det har tagit evinnerlig tid. Det var dock inte Avanza.

Jag tror konklusionen från den tidigare tråden (hittar inte den nu) var att om man vill ha snabb flytt så gör man det själv dvs

1. Säljer av innehav på gamla ISK
  2. Flyttar pengarna själv när de är likvida
  3. Köper motsvarande innehavet i nya ISKen

Med likvidtider så tar det cirka en vecka. Man får dock några dagar utanför marknaden. Men jämfört med en 2-4 månadersflytt så kan det vara att föredra.

Jag har heller inte sett någon rättighet i samband med hur länge en värdepappersflytt får ta. Tyvärr.

1 gillning

Samma här håller på flytta Isk från Avanza till LF och 100% LF Global indexnära sedan den 6 maj 2021. Samma problem och det tar tid att LF ska godkänna flytten och få allting klart. Riktigt dåligt. Men det är bara vänta och ha tålamod. Finns inget annat just nu. Jag har klagat och skrivit mail till LF men det händer inte så mycket snabbare för det.:-1::-1:. Lite tråkigt att jag funderar slänga ut LF fonden till Swedbank Access Global eller något liknande :+1:.

Du skojar?!?
LF kan inte lyckas flytta en portfölj med LF fond från Avanza till LF själva på 3 månader… and counting
Det är ju helt sanslöst!

Har de angett några skäl mer än att det är högt tryck på kundtjänst och att det varit semestrar?

1 gillning

Det stämmer nu är det snart 4 månader. LF anlitar mellanhand som heter affärssystem som sköter allt åt de med flytt och allt sådant. Det är hos affärssystem som tar tid. Först var det något fel som Avanza inte var helt nöjd med hur det var ifyllt. Vet inte hur de lyckas göra fel? Sedan tar det 20 dagar tills affärssystem skickar på nytt till Avanza. Vet ej exakt vad det var men tydligen affärssystem har inte bråttom att ta tag i den. De jobbar lika snabbt som migrationsverket :joy::joy::joy:. Det ordnar sig till slut innan Julafton :+1::face_with_hand_over_mouth::tada:. Det hänger inte på LF bank då det är mellanhand som sköter allt. Pga detta man ska undvika LF fonder vid flytt. Nu blir det inte mer Isk flytt. Vill ändå ha allt hos LF då har jag allt på ett ställe. Både Isk och TP Saf -Lo. Ips har jag kvar hos Avanza då LF tar avg för Ips.

1 gillning

Sveriges radio tar upp det här problemet i senaste avsnittet av programmet Plånboken (från tid: 40:17). Experten i programmet tycker alla drabbade skall anmäla fenomenet till Finansinspektionen.

2 gillningar

Tack för alla svar, och för länken till programmet! Drog iväg ett mail till Finansinspektionen direkt.

3 gillningar

Du kan återkomma när du får ett svar ifrån FI :+1:

Finansinspektionens svar var kortfattat att vi bör ta det till klagomålsansvarige på Länsförsäkringar. Har redan gjort detta och inväntar svar.

“Målen för FI är dels att arbeta för ett stabilt och väl fungerande finansiellt system och dels att verka för ett gott konsumentskydd inom det finansiella systemet. Men tyvärr kan vi inte utreda, kommentera eller driva enskilda ärenden eftersom vårt uppdrag från regeringen inte omfattar det.”

Kan ändå vara en god idé att meddela FI om man är drabbad. Ifall de märker att många har råkat ut för det så har de möjlighet att sätta ner foten.

2 gillningar

Knasigt att det ska ta så sjukt lång tid. Känns som nåt en dator kan göra väldigt snabbt. Behövs verkligen manuellt handpålägg av en fysisk människa för sådant här?

Jag som kände mig lite dum när jag i våras sålde fonder, omvandlade till kontanter, överförde dessa från LF till Avanza och köpte nya fonder. Då hade jag mest fokus på att det var före respektive efter den första april och att jag tänkte för mycket på skatteberäkningen.

Nu känns det mest som att jag hade en bra magkänsla. :upside_down_face:

1 gillning

Hehe samma här.

Verkar ju som att det lönar sig mer än att göra en isk-flytt. Åtmistone tidsmässigt!

Det som är bra med långa Isk flytt att man slipper byta fonder i onödan och får avkastning ändå. Tålamod och det brukar lösa sig :+1::hugs:. Snart 4 mån utan fondbyte och det känns lugnt och mindre stressande :joy::+1:. Det är så skönt och befriande att inte ha koll på portfölj utväcklingen i % :+1:.

1 gillning

Byta fonder och hela tiden hålla koll på utveckling har jag slutat med för längesen :slight_smile:

Men i början höll jag på så hela tiden.

1 gillning

Ja, men i mitt fall hade jag ändå planer på att byta ut vissa fonder, så det blev försäljning av några trista och återinvestering i nå’t roligare.

Men det är bra att höra om erfarenheterna här för det kan mycket väl bli tal om flytt senare i höst när det gäller en annan. Vi får se. :slight_smile:

Hmm, det intressanta är att LF ju är kundägt, ett ömsesidigt bolag som jag tror det kallas. På LF Skånes hemsida skriver de som nedan (säkert likadant på alla LF regionala sidor)

“I det kundägda Länsförsäkringar Skåne finns inga andra intressenter än kunderna. Företagets uppgift är inte att tjäna så mycket pengar som möjligt. Vårt långsiktiga mål är att verksamheten ska gå jämnt ihop – med låga premier och hög servicegrad. Och skulle vi få ett större överskott blir det återbäring, i form av pengar tillbaka eller sänkta premier.”

Alltså, vi som är kunder i LF äger alltså också bolaget.

Borde vi inte då gemensamt kontakta LF så att de skärper sig, kastar ut “affärssystem” mellanhanden och gör en vettig upphandling av support för att kunna flytta just LF fonder ?

Eller vad säger ni?

1 gillning

Uppdatering: Chefen för fondförvaltning på Länsförsäkringar tror att problemet snarare ligger hos samarbetspartner till Avanza.

Vilken röra.

1 gillning

Mina Isk är flyttade under veckan till LF.

Grattis! Då finns det en chans att min flytt blir klar inom snar framtid. Förhoppningsvis :’).

1 gillning