Flytta enstaka fond från ett ISK till ett annat (i annan bank)

Jag har fem olika fonder på mitt ISK hos LF och två olika på mitt ISK hos Avanza. Jag vet att jag kan flytta hela innehavet till Avanza om jag vill, men hur gör man för att flytta en av de fem fonderna? Det måste väl ändå finns nå’n smidig funktion för detta. Eller dagdrömmer jag?

Om inte, är det heldumt att kränga av, flytta stålarna och köpa in sig i den nya fond jag ändå tänkt byta till när innehavet väl landat hos Avanza?

Gå in på flytta hit värdepapper-funktionen på Avanza och se om det går att välja enstaka fonder. Men om du ändå ska sälja av den går det nog mycket snabbare om du säljer först och flyttar kontanterna. Har precis flyttat kontanter från Avanza till Lysa och det gick på ett par dagar, fast det stod att det skulle ta 2-4 veckor.

Tack för svar.

Det är just det, det går inte att välja enstaka fonder. Lite småknäppt tycker jag iaf.

Jag har skickat frågan till Avanzas kundtjänst också.

Det kom ett snabbt svar:

Tack för ditt meddelande.

Om du bara vill flytta ett specifikt innehav behöver du skicka in en flyttblankett på post till oss. Jag bifogar blanketten här i meddelandet.

Trevlig helg!

Sälj, transaktion och inköp verkar onekligen smidigare.

1 gillning

Själv skulle jag flytta genom att sälja av och köpa på det nya stället.
Det blir en liten skatteeffekt, men inte tillräckligt stor för att jag skulle orka bry mig.
Den andra nackdelen är att du ligger utanför marknaden under några dagar. Om du har lite kontanter liggande någon stans kan du kanske låna av dem för att genomföra affärerna samtidigt. Annars kan ju denna effekt slå åt båda hållen.

Ja, jag tänker lite så också. Båda fonderna är riktade mot samma bransch, men kostar väldigt olika i avgifter. Det får bli lite sifferpyssel. Det kan ju slå hursomhelst, speciellt i volatila branscher som detta tenderar att vara (fastigheter).

Ah - jag såg inte först att du också tänkte byta fond, då finns det ännu mindre anledning att flytta fonden mellan två ISK. Det verkar ibland kunna ta flera månader att genomföra en flytt mellan olika konton och under den tiden är du låst till de fonder du flyttar.

3-5 veckor säger Avanzas kundtjänst (och då är de ändå speedade på koks ju :wink: ).

Det är tydligen något tredjepartsbolag som genomför flytten och som tar tid på sig. Programmet Plånboken (från tid: 40:17) tog upp detta för någon månad sedan.

Fråga på detta ämne: vet någon vad som händer / om det ens är möjligt att flytta ett ISK till en bank som innehåller fonder som inte finns i mottagande banks fondtorg?

Mycket tyder på det, då flera erbjuder inflytt utan att själva ha fonden till salu. Så vill jag minnas att bl a SAVR jobbar. Men hör av dig till kundtjänst hos berörd bank så vet de säkert bättre än mina killgissningar. :slight_smile:

Sälj fonderna på LF. Flytta likviderna till Avanza. Köp önskade fonder. Om du säljer och plockar ut likviderna före årsskiftet och sätter in dem på Avanza efter årsskiftet blir hela processen skatteneutral.

Att flytta värdepapper från en ISK till en annan är omständigt och tar lång tid. Enklare, snabbare och säkrare att göra det själv enligt ovan.

1 gillning