Byte av ISK till LF pga bolån

Vi ska bestämma hur vi gör med vårt bolån (på ca 4,5 milj, 80%) nu sista juni. Vi är på LF, har inget sparande aktivt där. Har en rabatt på 1,2 på den rörliga. De kan inte ge oss mer än 1,2 och för 1 års ränta skulle det bli 0,4. Skulle alltså bli 4,29 resp 4,59.

Vi har sparat både på LYSA och Avanza samt utomlands buffert. Det enda jag kunde “förhandla fram” var en rabatt på 1,33 på den rörliga och 0,5 på 1 års om vi lägger över ISK sparande. Han räknade lite på olika summor och jag/vi kom fram till att de ger de nämnda rabatten med 150 000kr i ISK.

Ni som är duktiga på att räkna och dra in flera faktorer, hur hade ni gjort?

Vi har redan ca 150000kr i LF global och tillväxt på AVANZA. Vad förlorar man att flytta då till ISK till LF bank med samma fond? Jag kan inte mycket mer kring fonder så vad innebär det för kostnader att sälja och köpa igen samma fonder till samma summor? Avgiften verkade vara lägre om man hade det direkt på LF? Hade vi lagt in 500000kr i deras ISK hade det knappt gett oss mer, faktiskt, 1,35 rabatt hade de gett en.

När jag dock räknar på vad vi skulle spara med att göra så avseende själva räntan så blir det 488kr/månad, 5856kr/år. Är det värt detta? Avkastningen kommer ju till slut vara densamma.

Utöver detta funderar vi på att kanske binda halva lånet på 1 år.

Vi har jämfört andra banker men inte fått nåt bättre.

ISK från Avanza går fint att flytta till LF utan att först behöva sälja, flytta likvida medel och sedan köpa på nytt. LF tar över samma antal fondandelar som du har på Avanza och det finns en e-tjänst på LF:s "mina sidorć som initierar ISK-flytten.

Avgiften är den samma, men den redovisas lite olika vilket gör att det ser ut som den är 2 punkter (?) billigare på Avanza. Kika på förköpsinformationen på respektive nätbank, så kan man se att avgiften är den samma.

I teorin är alltid rörligt bolån billigast, sett över tid. Sedan kan man alltid kika i backspegeln och konstatera att man hade otur med timeingen. Enda anledningen att binda bolån brukar vara att man vill försäkra sig mot en volativ räntekostnad. Den försäkringen tar banken ut en kostnad för att teckna.

Det var ju intressant att man bara kan flytta över. Finns det sedan möjlighet att bara flytta vissa fonder från ens ISK eller är det hela kontot?

Med det sagt är det alltså lönt att göra byte och sparar i alla fall runt ca 6000kr per år i dagsläget.

Ja, du väljer själv vad som ska flyttas! Samtliga fonder, ett urval av fonder och/eller likvida medel. Överföringen påverkar inte det skattegrundande kapitalunderlaget. Förbered genom att byta till fonder hos Avanza som finns i LF:s fondutbud så går flytten smidigare.

Alla värderar administrativa ansträngningar olika. Jag själv hade definitivt bytt förvaltare av samma fond för 6000 kr/år. Lätt!

Leta upp flytt-formuläret eller skicka ett meddelande till LF:s kundtjänst så får man fin hjälp.