Nytt bolån när lönar sig bankens erbjudande

Ska låna till ny bostad där vi tänker ta ett lån på 2,7 miljoner och bostaden kostar 3.7 miljoner.

Vi har varit i kontakt med länsförsäkringar för lånelöfte. Där vi fått erbjudande på att få ränterabatt på 1.5 % vilket idag ger 2,74 % i ränta. Kravet var dock att vi flyttar stora delar av vårt fondsparande till LF. 700K ville de att vi flyttar över samt att vi blir guldkunder och använder de som bank och sparar minst 500 kr i månaden.

Jag ser inga problem i att byta bank och tycker att ränterabatten är bra. Har svårt att se att vi får bättre hos någon annan.

• Dock är min fråga och fundering kommer dessa 700 K i fonder hos länsförsäkringar kosta mer än hos avanza?
  • Avgifter för att köpa och sälja fonder? Courtage är väl bara på aktier?
  • Ser ni att vi kommer förlora något på att flytta över en del av vårt fondinnehav till LF mot att få en bättre ränta?

Beror på om motsvarande fonder finns på lf. Det är inga köp/sälj-avg på fonder. Lf-appen är ljusår sämre än Avanza.

Jag hade frågat hur länge ränterabatten gäller.

Är den tidsbegränsad kan ni alltid förhandla om att den ska gälla längre (nu alltså, inte sedan) och är den inte tidsbegränsad ska rabatten framgå väldigt tydligt, inkl vad som händer om räntan skulle gå under den rabatt ni får.

1 gillning

Rabatten skulle gälla 1 år sen får man förhandla igen. Så det kan ju vara ett sätt att få dit nya kunder och sen att man inte får lika bra rabatt efter 1 år. Men då får man ju hota med flytta pengarna eller byta bank igen.

Det är ju förknippat med en del strul att byta lönekonto, kort etc och det är väl det banken (alla alltså, inte bara LF) räknar med.

Det låter som att du går in i detta med öppna ögon, så kbk.

Kanske en detalj i sammanhanget men om det är en bostadsrätt ni äger kan föreningen ta ut en pantsättningsavgift när man byter bolåneinstitut.

Om flytten av dina fonder av en eller annan anledning kräver att de under några dagar ligger utanför marknaden kan man behöva fundera en extra gång.

Det finns en risk att börsutvecklingen, under tiden kapitalet befinner sig utanför marknaden, är så pass volatil att börsens utvecklingen helt överskuggar några punkters extra rabatt på bolåneräntan.

Vilket LF region pratar du med? Vet att dom har olika strategi för bolån och ska förhandla med dom i mars

Göteborg/bohuslän