Har precis köpt hus och har lånelöfte från både SBAB och LF.
SBAB erbjuder 4,82 % i ränta till oss med rörligt (på listräntan får vi i grunden 0,05 rabatt + 0,05 rabatt för att huset har energiklass C). Här är det inget att förhandla om och inget krav på fler tjänster hos SBAB etc.
LF erbjuder 4,79 % i ränta till oss med rörligt (på listräntan får vi 1,15 i rabatt, dock inget ytterligare avdrag då huset bara har energiklass C, krav på A alt. B här). Här är det krav att vi ska vara guldkunder och flytta över åtminstone vissa delar av våra fonder till dom.
SBAB sänkte precis listräntan till 4,92 % (från 5,02), så kanske LF också gör det snart (diffen var alltså 0,1 större precis innan jag skulle skriva detta inlägg).
Just i skrivande stund skiljer det ju nästan ingenting men innan var det en skillnad på 0,13. Vi har lån på närmare 2,8 mkr. Detta skulle ge ca 3600 kr lägre räntekostnader/år hos LF jämfört med SBAB.
Tänkte att jag bara kan flytta över LF Index Global som jag har idag till LF och behålla resten hos Avanza. Eller finns det någon nackdel med detta? Ex dyrare avgifter hos LF på fonder som gör att jag förlorar på det alt. att det är dåligt att ha fonder på olika ställen (utöver sämre översikt). Hur hade ni tänkt? Är det värt pengarna?
Jag har gjort likadant. Flyttade mitt långsiktiga sparande till LF. Barnsparandet har jag kvar på Avanza.
Det är samma kostnader för fonderna. Det finns inga högre avgifter alltså där. Däremot är översikten och analysfunktioner sämre på LF, såsom att se utveckling och jämföra fonder m.m.
Guldkund på LF har även andra fördelar, såsom gratis tjänster (kort osv) och 25% rabatt på alla försäkringar.
Nu vet jag inte vilket LF förbund som du har. Men mitt kräver bara att jag skall ha ett fond sparande hos dem så jag satte upp en ISK hos dem som rullar 500kr i LF global.
Hos “mitt” LF räcker det för att vara guldkund, jag behövde med andra ord inte flytta några större summor till dem. Skall du flytta ett större kapital så bör du få bättre än 1,15. Själv fick jag 1,3 (Lån på 2MSEK med 70% belåning) samt extra 0,1 för energiklass B. Jag har hemförsäkring, livförsäkring, lönekontot samt 500kr/mnd i ISK sparande hos dem.
Så kika om det är ett krav från dem att du flyttar allt. Jag har kvar mitt långsiktiga sparande på avanza och mitt buffert sparande på SBAB.
Vi har en belåningsgrad på 85 %. Totalt lånebelopp strax under 2,8 mkr.
Lyckades förhandla ner till 1,2 i rabatt. De vill dock att vi flyttar viss del av sparandet.
Tror inte vi kan få så bra som 1,3 i rabatt med tanke på belåningsgrad.
Ska testa säga att vi inte flyttar över sparandet men ändå vill ha 1,2 i rabatt. Vi kommer ändå vara guldkund med bank, försäkring på villa, dubbla bilar och olycksfallsförsäkring. Så vi har ju ändå mkt tjänster hos dom.