Flytta pengar från ISK på Nordnet till Lysa?

Hej!

Jag har hittills investerad i en kombination av global marknad och tillväxtmarknad (70/30%) på Nordnet. Nu insåg jag förtjusningen med den breda spridningen och en hållbar profil som Lysa erbjuder och började sätta iin samma belopp där istället.

Frågan som jag behöver hjälp med att utreda är vad jag ska göra med pengarna som redan är investerade via Nordnet, lämna där eller sälja och investera på nytt med Lysa?

1 gillning

Om du har bra fonder på Nordnet skulle jag behålla dom och nyspara i Lysa.

Finns det nån anledning att ha kvar dem på Nordnet? Är ju enklare att ha allt på ett ställe.

För att visst är det så att man betalar någon slags säljavgift?

Nej det är ingen säljavgift.
Den enda kostnaden är du behöver betala ISK-skatt på båda kontona för det kvartal då du flyttar pengarna, men skatten för ett enda kvartal är så liten att det i praktiken inte borde ha någon betydelse.
Slutsatsen blir att det beror på vad du tycker är mest jobb; hantera två konton eller flytta redan placerade pengar.

Inte ens den behöver man betala om man gör en så kallad ISK flytt. De kan dock ta lite tid så inte alltid värt det.

Lyfter denna tråden.

Funderar på att öppna ett konto på Lysa och ev flytta ett ISK från Nordnet.
Som jag förstår saken ska de ha 49 kr per fond för att göra detta!
Om jag i stället säljer och flyttar likvider, blir det gratis? Eller? Men då är ju frågan. Hur länge ligger jag utanför marknaden med detta förfarande? Det kan ju kanske i stället bli dyrare om det tar tid och börsen utvecklar sig positivt. I form av förlorad avkastning menar jag.

Någon som vet hur lång tid det brukar ta?

Kostar det att flytta ut värdepapper från Nordnet till annan bank? | Nordnet | Nordnet | Nordnet

Det kostar inget att flytta ifrån Nordnet om du flyttar allt i från samma isk

Säker?

Vad menar de annars med.

Kostar det att flytta ut värdepapper från Nordnet till annan bank?

Ja, aktier och fonder kostar 49 kronor att flytta per värdepappersslag, men maximalt 490 kronor.

Jag kan inte garantera något men utifrån min erfarenhet så går det snabbt att flytta till Lysa om man väljer att flytta en summa. Förvisso från Avanza och Savr men för mig har varje flytt varit klar och investerad inom 5-6 dagar.

Då har jag själv sålt av fonderna först. Så klart.

Jag flyttade 2 ggr till Avanza från Nordnet och det var gratis. Det blir minst 1 v utanför marknaden. Man kan ha tur eller otur under den tiden beroende hur börsen går :grin:. Men nu flyttar jag inte mer i från Nordnet.

Sålde du din globalfond innan flytten?

Aldrig. Jag flyttar hela fonden och Isk. Det sköter bankerna åt mig automatisk. Det får inte kosta extra skatt.

Jag menade om du sålde fonden och lät pengarna ligga kvar på ISKt.
I så fall blir det ju ingen extra beskattning.

Jag förstår inte riktigt varför det står som det står på Nordnets sida om det nu inte kostar något.
Är du säker på att du hade alla fondandelar kvar efter flytten Jacke? De kanske smygsålde lite :wink:

100% säker att det är gratis och kostar inget. Jag fick allt flyttat inga avdrag. Annars bara ringa Nordnet och fråga

1 gillning

Då kan jag meddela att det visst kostar.
Har bytt huvudbank, och för att få en bättre bolåneränta har vi flyttat allt sparande dit.
Blev debiterad 196 kr för varje ISK. Hade fyra fonder i varje ISK så det stämmer bra med 49 kr.
Frågade min kontakt på nya banken om detta och han hade aldrig hört talas om denna avgift.
Dock står de för avgiften som blir nästan en tusenlapp för fem ISK.

Eloge till Sparbanken Eken!
:-1: För Nordnet

Synd att det blev avgifter för @Tomas88 .

Jag funderar på om man säljer sina fonder på ett ISK och sätter in samma pengar på ett annat ISK. Då borde man, teoretiskt, få betala extra skatt till staten.

Borde det inte vara bättre att flytta hela ISK (inklusive de fonder man har) till en annan aktör, så att man slipper extra skatt? Skatten beräknas väl på vad man har på sitt konto samt vad man sätter in (räknat på varje kvartal). Om man gör en utbetalning till ett konto och sedan sätter in samma pengar på ett annat ISK, så kommer det utlösa extra skatt.

Man slipper extra skatt om man säljer plus flyttar ut pengarna innan kvartalsskifte och sedan sätter in pengar igen efter kvartalsskiftet.
Dock står man ju utanför marknaden några dagar i stället.

1 gillning