Fondflytt från Avanza till Lysa

Hejsan!

Tänkte flytta mina fonder från Avanza till Lysa istället.
Är det bara att sälja de för att sedan flytta de till Lysa eller åker man på någon kostnad då?

Ja, att sälja fonderna på Avanza, ta ut pengarna, och sedan sätta in dem på Lysa (som löper nya fonder åt dig) är mig veterligen det enda sättet att lyckas med detta.

Och ja, du åker troligtvis på en “kostnad” i form av att behöva betala straffavgift till staten. Jag menar, det är väl inte mer än rätt att dina pengar du redan skattat för (och betalat arbetsgivaravgift på redan innan din skatt drogs), och som du betalat skatt på “bara genom att ha” på ett ISK nu också ska extraskattas. Det är ju orättvist mot andra att du har pengar, och degen ska ju som bekant in.

Det bästa du kan göra för att minimera det hela är att sälja, och time:a så att du kan ta ut pengarna ur ISK:t någon dag innan ett kvartalsskifte, för att sedan någon dag efter kvartalsskiftet sätta in pengarna på Lysa. Detta minimerar den skatt du behöver betala.

Fråga: Om jag säljer Fond på Avanza sista mars och sätter in på Lysa försa april, alltså vid kvartalsskifte, hur blir det mindre skatt då?

Bra inlägg. När ska svensken tröttna på att betala 75 % skatt och 5-6 ggr om på samma pengar? DDR 2.0 :hammer_and_pick:

BetterWealth har en tjänst som gör att det går att flytta pengar till ett ISK direkt från Avanza utan att betala straffskatt

Ja, det ska gå enligt lagstiftningen. Problemet är att företag (läs: t.ex. Avanza / Nordnet) kan dra ut på det och kalla det “administrativa problem” typ. Har varit med om det flera gånger.

Om du säljer fonderna i slutet av ett kvartal och väntar med insättningen till i början av nästa så tror jag du inte betalar dubbel skatt. ISK beskattas (väll?) utifrån hur mycket som finns på kontot i början av varje kvartal och sedan hur mycket som sätts in under kvartalet.

Suck för rättstavningen på dessa mobiler…

Detta är urklippt från skatteverkets hemsida när man räknar på skatten.

Värde 1 april
Fyll i värdet på ditt ISK den 31 mars. Du kan fylla i värdet som fanns den 31 mars, eller värdet som du tror kommer att finnas den 31 mars. Om den 31 mars är på en helgdag, ska du fylla i värdet den senaste vardagen innan.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkontoisk/raknautschablonintakt.4.7eada0316ed67d72823b57.html

Det verkar alltså som att det skall vara grönt att göra en insättning tex 1 april då kvartal 2 börjar.

Hej, nedan är urklippt från skatteverkets hemsida hur skatten räknas tex vid kvartal 2:
Värde 1 april
Fyll i värdet på ditt ISK den 31 mars. Du kan fylla i värdet som fanns den 31 mars, eller värdet som du tror kommer att finnas den 31 mars. Om den 31 mars är på en helgdag, ska du fylla i värdet den senaste vardagen innan.
Det skall alltså vara ok att göra en insättning första dagen av kvartal 2 (1 april) utan att bli dubbelbeskattad.

Se länk nedan och klicka på ? vid något kvartal för att få fram infon:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkontoisk/raknautschablonintakt.4.7eada0316ed67d72823b57.html