Flytta investeringar i dyra fonder till billigare

Hej

Jag vill komma i från de dyra fonder som jag har hos SEB och Anvaza och investera pengarna i nyöppnade fondkonton hos Lysa.

Hur gör jag och är det något jag ska tänka på för att inte förlora eller förlora så lite som möjligt.

/Jessan

Om du vill flytta fonderna från SEB till Avanza kan du använda Avanzas flyttjänst. Du måste dock byta fonderna före flyttet till såna fonder som finns också på Avanza - t.ex. AMF Aktiefond Global. (Jag är lite osäker på hur lång tid flytten tar.)

Det finns riktigt bra och billiga fonder att välja på hos Avanza. Om du ändå vill flytta ditt ISK från din nuvarande bank till Lysa måste du sälja dina fonder först och överföra pengarna sen till Lysa.

Du kan kan spara lite på skatten om du tar ut pengarna från ISK före kvartalsskiftet och sätter dem på Lysa efter det nya kvartalet. (Det borde räcka med att sälja fonderna en vecka före kvartalsskiftet.) Nästa kvartalsskifte är 01 oktober (de andra är 01 januari, april och juli).

• Det här är lite nördigt men det handlar alltså om att på det här sättet slipper man betala skatt två gånger för samma pengar för insättningar som är gjorda inom samma kvartal i samband med när man byter sitt ISK till en annan bank.

(I praktik handlar den här skatteplaneringen så lite pengar att jag skulle nog inte bry mig om att vänta med att tajma tidpunkten. Jag skulle byta på en gång.)

Jag förstår frågan som att du vill flytta från Avanza, och SEB, till Lysa. Eftersom Lysa endast har sina egna fonder måste du o detta fall sälja dina befintliga fonder, och sedan föra över pengarna. Om du har fonderna i en aktie- och fonddepå kan det vara klokt att räkna ut vilken skatt det blir och lägga undan de pengarna redan nu på ett sparkonto tills skatten ska betalas efter deklarationen nästa år. Skatten på en aktie- och fonddepå är 30% av vinsten. Har du en värdeökning på över 400% i någon fond finns det en schablonregel som är fördelaktig.

Istället har man värdena i ISK eller kapitalförsäkring. För lägsta skatten.