Long time lurker, first time poster. Tack för ett grymt forum!
Jag har idag en del av mitt sparande på Avanza och en del på Lysa (båda ISK). Jag har sedan jag kom igång med sparandet haft en del i en räntefond på Avanza, som jag nu vill lämna. Min tanke är att ta de pengar som idag finns i denna (inga enorma summor, men ändå betydande belopp) och flytta till Lysa 100% aktier.
Med tanke på att vi närmar oss kvartalsskifte har jag en skattemässig fundering: i och med att ISK-beskattning grundas på innehav vid ingång av varje kvartal + insättningar under året borde jag “komma undan” onödig beskattning om jag flyttar pengarna från Avanzainnan årsskiftet och sedan sätter in dem på Lysaefter årsskiftet.
Tänker jag rätt? Jag är helt med på grundtanken att det inte lönar sig att ägna sig åt sådant och att det är bättre att stanna i marknaden så mycket som möjligt - men ligger gärna utanför i ~1 vecka för att slippa extra beskattning på grund av min rockad.
Det som vill undvikas är att man tar ut pengarna typ 20/12 till ett bankkonto och sen sätter in på ny isk 21/12. Det kapitalet kommer då beskattas för kvartal 4 på båda konton.
Lysa verkar ha en funktion för att flytta från ISK på annat institut till Lysa utan att trigga någon beskattning, som att pengarna aldrig lämnat ISK-kontot:
Nackdelen är att flytten tar några veckor att genomföra, men man kanske inte har så bråttom?
Det där med att det tar några veckor att flytta pengarna är tilltaget med hängslen, livrem och krockkudde. Såvida inte det andra institutet är overkligt slöa.
Att flytta från Avanza till Lysa tog ett par dagar. Mycket smidigt och enkelt.